CorporatieGids Magazine
SEPTEMBER 2024 I 13 12 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE vliegen. Daarnaast komen de vleugels bij elke korte slag weer bij elkaar om te verbinden.” Zaaksysteem Onderdeel van de digitale transformatie is de implementatie van een nieuw ERP-systeem, GRIP van DataBalk, al mijdt Titi liever de woorden ‘implementatie’ en ‘ERP-systeem’. Ze licht toe: “Ons huidige systeem zou ik inderdaad een ERP-systeem noemen, omdat het oorspronkelijk gebouwd is om het financieel-administratieve verhuurproces te ondersteunen. Daar vanuit is het doorontwikkeld. Ons nieuwe systeem is een zaaksysteem, dat is iets wezenlijk anders. Kern daarvan is dat het onze medewerkers helpt hun processen digitaal te organiseren door alle relaties, documenten een aanverwante informatie die met een zaak te maken hebben geïntegreerd te bundelen. Procestransformatie Over ‘implementatie’ zegt ze: “Ik heb het liever over proces- transformatie, een verantwoordelijkheid van Business én IT. “De transformatie die we ondergaan legt de nadruk op processen. In de huidige situatie is het verhuurmutatieproces bijvoorbeeld in iedere regio anders georganiseerd, en wordt ieder reparatieverzoek na binnenkomst meteen doorgeschoten naar het ERP-systeem. In de nieuwe situatie kan dat niet meer. De software dwingt een uniform standaardproces af, en iedere nieuwe ‘zaak’ zoals een reparatieverzoek kan zowel op het niveau van de huurder als op het niveau van het vastgoed integraal worden gevolgd en gestuurd inclusief alle historische informatie. Dat is echt een enorme procestransformatie. Dat wij daar vanuit IT andere software voor moeten installeren is eigenlijk bijzaak. Daar ligt geenszins het zwaartepunt van de verandering.” Bijzaak Bijzaak of niet, volgens Titi is het niet mogelijk om processen te transformeren op de bestaande IT-architectuur. “Dat zou gepaard gaan met een hoge mate van complexiteit en dus grote beheerlasten. Als de wereld vervolgens niet meer verandert, zou dat nog te overwegen zijn, want het uitfaseren van ons bestaande ERP-systeem en vervangen door een nieuw zaaksysteem is een zeer grote operatie. Maar verandering is een constante, en de complexiteit van IT is de impact van change. In de nieuwe situatie zit niet alleen het datamodel conceptueel logischer in elkaar, maar zijn de verschillende modules van het zaaksysteem ook volledig losgekoppeld van de standaard Microsoft-software. Dat betekent dat nieuwe versies, zoals Copilot in de klant- en serviceomgeving, geautomatiseerd en zonder inspanning van de IT-organisatie kunnen worden uitgerold. De nadruk komt dan, net als bij software op je telefoon die geautomatiseerd wordt geüpdatet, volledig te liggen bij de adoptie van de mensen die ermee
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=