CorporatieGids Magazine
NOVEMBER 2023 I 77 76 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE “Neem bijvoorbeeld huurachterstanden. We melden dit sinds 1 januari 2021 bij de gemeente. Dit doen we in een vroeg stadium zodat de achterstand niet te ver oploopt. De gemeente gebruikt de informatie over achterstanden om huurders schuldhulp- verlening te bieden. Soms lukt het de gemeente echter niet om huurders met schuldhulpverlening in contact te brengen. Indien wij toch een ontruimingsvonnis halen, schakelen wij alsnog het crisisteam van de gemeente in. Samen proberen we dan alsnog om afspraken te maken met de huurder en een uitzetting te voorkomen.” Laatste redmiddel Indien Woonin denkt dat een huurder in een andere woning met de juiste en passende hulpverlening goed kan wonen, melden zij de huurder aan voor het Laatste Kansbeleid. Ruud: “Dit is voor ons het laatste redmiddel om een ontru- iming te voorkomen. De huurder moet erkennen dat hij of zij overlast veroorzaakt en bereid zijn om hun gedrag te ve- randeren en hulpverlening te accepteren. Vorig jaar zijn wij twaalf van zulke projecten gestart. Omdat gedragsveran- dering vaak moeilijk is en lang duurt, is het fijn dat een traject in het Laatste Kansbeleid minimaal twee jaar duurt. Zo geef je iemand de tijd zijn of haar leven weer op de rit te krijgen.” Specifieke hulpverlening Sabra geeft een voorbeeld: “Wij zijn een traject gestart met een mevrouw die al geruime tijd voor overlast zorgde vanuit haar woning. Zij woonde hier samen met haar minderjarige dochter. Helaas dronk de vrouw veel alcohol en trok daardoor ook verkeerde partners aan. Er ontstonden veel ruzies in de woning wat voor overlast zorgde. We hebben lange tijd geprobeerd afspraken te maken met de vrouw, alleen ging dat keer op keer mis. Het lukte haar niet om deze partners buiten de deur te houden. Woonin heeft de mevrouw uiteindelijk aangemeld voor het Laatste Kansbeleid. Een verhuizing was essentieel want de draagkracht bij omwonenden was op. Het traject is enige tijd geleden positief afgesloten. De vrouw is verhuisd, heeft in de detox gezeten, volgt therapie om van de alcohol af te blijven én heeft de juiste hulpverlening met betrekking tot haar dochter.” Kaders en maatwerk Bij het Laatste Kansbeleid werkt Woonin nauw samen met Het Vierde Huis. Sabra: “Zij ontzorgen ons door ervoor te zorgen dat de juiste professionals betrokken worden. Het Vierde Huis bewaakt het proces, zorgt voor verslaglegging en stelt een woonbegeleidingsovereenkomst op dat onderdeel wordt van de nieuwe huurovereenkomst. Zij stellen – vaak in overleg met ons – de kaders en leveren maatwerk zodat wij onze huurders kunnen blijven helpen.” Onsuccesvol traject Op de vraag wat Woonin doet als ook de laatste kans niet slaagt, vertelt Ruud: “Indien een huurder zich niet aan de gemaakte afspraken houdt, kan er besloten worden om het traject negatief af te sluiten. We zullen dan per situatie bekijken wat nodig is. Het komt voor dat huurders instromen bij beschermd wonen, verhuizen of zelf de huur opzeggen. Een enkele keer starten we toch een juridische procedure. Gelukkig komt dit niet vaak voor en worden de meeste trajecten succesvol afgesloten.” Doorbraaktraject In aanvulling om het Laatste Kansbeleid gaat Woonin volgens Sabra binnenkort ook aan de slag met het Doorbraaktraject. “Er zijn dossiers die al lang lopen en waarbij wij als corporatie niet de mogelijkheid hebben om te kunnen doorpakken. We willen bekijken of we het Doorbraaktraject kunnen inzetten om toch tot een oplossing te komen. Soms kan het helpen om een huurder te verhuizen met begeleiding, maar vanuit een minder gedwongen kader. We hopen hier volgend jaar mee te kunnen beginnen.” Met partners en bewoners Op deze manier blijft Woonin zichzelf de mogelijkheid geven haar huurders zo goed mogelijk te helpen, ook in de toekomst. Ruud: “We zien namelijk dat de woningnood toeneemt en de wachtlijsten groeien. Ook zien we een toename van kwetsbare huurders, mede door de extramuralisering. De uitdagingen waar we voor staan zijn complex, groot en groeien. Dat vraagt soms om een andere manier van denken, doen en organiseren. We onderzoeken hoe we de aanwezige cohesie in een buurt verder kunnen ontdekken, versterken en faciliteren, zonder het over te nemen. Bijvoorbeeld door proactief kwetsbare huurders een helpende hand te bieden. Dit blijven we samen doen met maatschappelijke instanties, met een scherp oog voor ieders rol en verantwoordelijkheid. Er wordt daarnaast door Woonin hard gewerkt aan het verbeteren en op peil houden van leefbaarheid in onze wijken, ieder vanuit zijn of haar eigen rol, en bij voorkeur samen. Met elkaar en zeker met partners in de wijk. En met bewoners uiteraard, daar doen we het voor.” Foto’s: Theo Scholten
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=