CorporatieGids Magazine
NOVEMBER 2023 I 71 70 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE De corporatiesector is volop aan het digitaliseren, is dat niet vernieuwend genoeg? Digitalisering is fundamenteel wat anders dan digitale transformatie. Digitalisering betreft het optimaliseren van het bestaande, het projectmatig optimaliseren van bijvoorbeeld processen of de informatievoorziening. De afgelopen jaren hebben we bijvoorbeeld dienstverlening van woningcorporaties online gebracht en daarmee geoptimaliseerd. Dat heeft efficiencywinst opgeleverd. Digitale transformatie betreft daadwerkelijk vernieuwing. Digitale transformatie gaat over een beweging in gang zetten en is aanvankelijk minder concreet. Anders denken en doen. Uiteraard speelt daarin de technologie een belangrijke rol. Het gaat over nieuwe ideeën en oplossingen, waarbij er ruimte ontstaat om het huidige denken los te laten en bestaande oplossingen overboord te zetten. Kun je voorbeelden geven van resultaten van dit anders denken en doen? Met de komst van internet zijn we online gaan denken en doen. Alles wat we eerder analoog deden, kunnen we nu online. We hebben het bestaande naar online gebracht. Voorbeelden hiervan zijn de online vacaturebanken zoals Monsterboard als vervanging van de vacaturekrant en reisbureaus die nu digitale portalen zijn waar je online je overnachting kunt zoeken en boeken. Of als we het over reparatieverzoeken hebben bij woningcorporaties; klantportalen met beslisbomen als volledige of gedeeltelijke vervanging van telefonische melding. De digitale netwerksamenleving heeft ons ondertussen aangezet tot anders denken en doen. En daarmee geleid tot fundamenteel innovatieve en nieuwe oplossingen, oftewel digitale transformatie. Met LinkedIn en Airbnb hebben we op een hele grote schaal iedereen met iedereen verbonden op het gebied van vacatures en overnachten. En wij willen naar een dergelijke ontwikkeling van reparatieverzoeken en afhandeling daarvan. Waarom zien we het nieuwe denken en doen nog niet in de corporatiesector? In de sector zien we vooral nog de online gedachte. Niet de connected gedachte. Vanuit de online gedachte hebben we veel bestaande dienstverlening online gebracht. De connected gedachte is minder concreet en misschien daarom nog minder snel omarmd. Het ontbreekt de woningcorporaties ook aan voorbeelden of daadkracht om hiermee echt aan de slag te gaan. Je zet immers aanvankelijk een beweging in gang, waarvan je niet precies weet wat die gaat opleveren. Wij noemen het ook wel een leerreis of een expeditie. Dat resulteert erin dat het reparatieproces nu nog lineair is georganiseerd, waarin verschillende applicaties en proces- stappen elkaar moeten voeden en opvolgen. Jullie nodigen corporaties uit mee te gaan op platformexpeditie; wat is dit precies? Wij zijn begin dit jaar gestart met de expeditie. Daar hebben we woningcorporaties en onderhoudspartijen samengebracht. Wij hebben onze vertaling van de digitale netwerksamenleving naar de dienstverlening rondom reparatieverzoeken vertaald. Hier is conceptueel geschetst hoe dit er concreet uit zou kunnen zien. De huidige manier van werken is veelal een lineair georga- niseerd proces waar op diverse momenten handelingen zijn gedigitaliseerd. Veelal in verschillende applicaties zoals het ERP-systeem, een KVS, een DICO-koppeling of in portalen. Dit is weliswaar een efficiencyslag geweest ten opzichte van de traditionele gedachte, maar leidt nog elke dag tot diverse verstoringen, integratieproblemen en gebrek aan inzicht. In onze gedachte van het platform voor reparatieverzoeken verbinden wij huurders, corporaties, onderhoudspartijen, vakmannen en onderaannemers met één oplossing. Daar is proces, data én dienstverlening georganiseerd. Dat zorgt niet alleen voor efficiency, maar bovenal een eenduidige en integrale informatievoorziening. Waarom is daarbij één centraal platform voor reparatieverzoeken zo belangrijk? Een dergelijk platform organiseer je op corporatieoverstijgend niveau. Daarin kun je bijvoorbeeld én je corporatiespecifieke samenwerking organiseren én fantastisch benchmarken. En wat te denken van de kosten die we nu op corporatieniveau maken om dit momenteel te organiseren? Ik zie bijvoorbeeld een enorme kans om alleen al op organisatie- en applicatiekosten een enorme besparing te maken. De bekende platforms als Airbnb of Thuisbezorgd zijn er ook niet voor een paar partijen. De connected gedachte zorgt ervoor dat je het op een andere schaal en gestandaardiseerd gaat organiseren. Hoe sluit deze werkwijze afsluitend aan op de digitale wereld van morgen? Dit is niet de wereld van morgen, maar al de wereld van vandaag. We leven in een digitale netwerksamenleving waarin we digitaal met elkaar verbonden zijn. Dit platform voor reparatieverzoeken gaat er komen. Sterker nog, het is er voor een belangrijk deel al. De uitdaging zit niet in de techniek, de uitdaging zit in het anders denken en doen. Met SmartR brengen we dit nu graag verder in de woning- corporatiesector en we vormen momenteel een koplopers- groep om dit daadwerkelijk te gaan realiseren. Rico Leemreijze (SmartR): Corporaties ontbreekt het aan een vernieuwende blik Steeds meer leven we in een digitale netwerksamenleving. Een samenleving waarin we digitaal met elkaar geconnect zijn. Met de komst van het internet zijn veel analoge zaken online gebracht. Nu gaan de mogelijkheden veel verder. Echter denken en handelen we nog veelal online, en niet volgens de ‘connected’ gedachte. Dat zegt Rico Leemreijze, oprichter van SmartR. In gesprek met CorporatieGids Magazine vertelt hij over wat deze manier van denken inhoudt, waarom deze gedachte in de sector achterblijft en over de ideeën en kansen die de digitale informatiesamenleving woningcorporaties biedt. Foto’s: Theo Scholten
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=