CorporatieGids Magazine

SEPTEMBER 2023 I 73 72 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE was afstemming op veel terreinen nodig, evenals draagvlak binnen de corporaties. Voor alle onderdelen zijn werkgroepen opgericht waarin corporaties deelnamen. Ze hebben een fantastisch resultaat opgeleverd met als bijkomend voordeel dat de samenwerking tussen corporaties op operationeel niveau veel makkelijker is geworden, omdat mensen elkaar kennen en weten te vinden. Het leverde veel energie op. De praktische uitdaging zit in het loslaten van individuele voorkeuren en het samenvoegen betekent ook iets inleveren van je autonomie.” Toekomst WoningHuren.nl “We hebben WoningHuren.nl gaandeweg ontwikkeld,” vertelt Yolanda verder. “We hebben als het ware de brug gebouwd terwijl we er overheen liepen. Zo gaan we ook de toekomst in. Er zijn tal van ontwikkelingen die de woonruimteverdeling raken zoals de verplichte urgentieregeling. Daardoor zal WoningHuren.nl zich ook steeds verder moeten ontwikkelen. Een wens voor de toekomst is om de inkomenstoets volledig te automatiseren zodat woningzoekenden direct weten of het inkomen passend is voor de woning. Door de samenwerking binnen WoningHuren.nl ontstaat er een heel mooi inzicht in de woningmarkt. De data leveren ons goede inzichten op in voorkeuren van woningzoekenden, verhuisstromen, slaag- kansen en de verhouding tussen actief en passief woning- zoekenden. Daarmee kunnen we als corporaties nog beter invulling gaan geven aan de regionale woningmarkt.” Eén inschrijving “Groot voordeel voor de woningzoekende is dat er slechts één inschrijving nodig is en ook slechts eenmalig inschrijfgeld betaald hoeft te worden,” legt Yolanda uit. “Hiermee krijgt de zoeker toegang tot het aanbod van de aangesloten corporaties. Men kan een zoekprofiel aanmaken en krijgt geautomatiseerde tipberichten. Daarnaast wordt er verantwoording afgelegd over de toegewezen woningen, waardoor veel meer inzicht ontstaat in wachttijden en slaagkans en waardoor wellicht de woonvoorkeuren worden bijgesteld. We zagen bij de start van het systeem dat de actieve woningzoekenden ook volop gebruikmaakten van de mogelijkheden om regiobreed te reageren. Dat leverde een hoger aantal reacties op dan bij de individuele systemen het geval was. Door het samenvoegen van alle woningzoekendenbestanden tot één geheel, ontstaan er nieuwe volgordes. Dit pakt soms voordelig uit, maar kan ook een langere wachttijd betekenen. Met name woning- zoekenden in kleinere kernen hebben het gevoel dat ze nadelig uit zijn met het systeem. We hebben afgesproken de regels minimaal een half jaar hetzelfde te laten en de toewijzingen goed te monitoren. Dit omdat de ervaring in andere regio’s leert dat dit ook nieuwigheid van het systeem is. Daarna gaan we gezamenlijk bekijken of er bijstellingen nodig zijn.” Meer automatisering, meer tijd “Het gezamenlijke platform is eenvoudig in gebruik en biedt enorm veel mogelijkheden om het proces te volgen en te bewaken,” besluit Yolanda het gesprek. “Vele stappen zijn nu geautomatiseerd en kosten minder werk. Hierdoor is er tijd over voor medewerkers om persoonlijk contact te hebben met zoekers die dat nodig hebben. Medewerkers van de corporaties wisselen ook tips en trucs uit en bespreken mogelijke aanpassingen zodat het systeem verder wordt verbeterd. Dat wordt als positief ervaren omdat je zo ook over de grenzen van je eigen functie kunt kijken.” Foto’s: Suus & Zo

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=