CorporatieGids Magazine
SEPTEMBER 2023 I 11 10 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Kip-eiverhaal oplossen Het bedenken van een nieuwe datastandaard is één, de adoptie is een ander verhaal. “Een van de redenen waarom Aedes Datastandaarden is opgericht is dat we – naast het realiseren van een standaard – ook willen zorgen voor gebruik, en góed gebruik, van de standaarden,” legt Ton uit. “Je hebt commitment in het gebruik nodig van zowel corporaties als softwareleveranciers. Door als spil in de communicatie tussen deze groepen te fungeren, kunnen we onzekerheid wegnemen. Bijvoorbeeld door via een stip op de horizon aan te geven wanneer de sector in z’n geheel van een standaard gebruik gaat maken. Hierdoor hoeven leveranciers niet langer over hun standaard na te denken maar kunnen ze zich focussen op hetgeen waarin ze zich kunnen onderscheiden, en hebben corporaties de zekerheid dat er een standaard komt waarmee de communicatie beter wordt geborgd. Hiermee hopen wij het kip-eiverhaal op te lossen, waar normaliter iedereen op elkaar zit te wachten om de eerste stap te nemen.” Voordelen Aedes is sinds vorig najaar bezig met de datastandaarden, blikt Michiel terug: “We deden daarvoor natuurlijk al wat, maar de volledige focus op datastandaarden is toen gelegd. Dat was omdat we het belang zagen én vonden dat – als we het willen laten slagen – we er serieus werk van moeten maken. Ondanks dat we nog niet lang bezig zijn, kunnen corporaties nu of op korte termijn al aan de slag met een aantal van onze standaarden. Denk bijvoorbeeld aan het Referentie Grootboek Schema, de digitale inkomensverklaring of VERA. Het is nu zaak om dit steeds verder uit te rollen en samenhang aan te brengen zodat die voordelen voor de sector steeds groter worden.” Brandstof voor digitalisering “Mijn droom is dat corporaties over tien jaar alle data die zij nodig hebben om datagedreven te kunnen werken makkelijk en van hoge kwaliteit beschikbaar hebben, direct uit de relevante bron,” zegt Michiel op de vraag wat hij hoopt met datastandaarden te bereiken. “Vaak zijn die data er nu nog niet of zijn ze van slechte kwaliteit. Dat leidt in de praktijk tot veel problemen. Die data moeten in de toekomst met weinig moeite beschikbaar zijn. Dat geldt niet alleen voor gebouwen, maar ook voor huurdersdata, facturen en contracten.” Ton knikt instemmend: “Corporaties hebben de juiste informatie op het juiste moment nodig om aan hun opgave te voldoen. Maar een groot deel wordt, zoals Michiel zegt, in de kiem gesmoord omdat de data er niet zijn, van slechte kwaliteit zijn of omdat er veel handmatig werk voor nodig is om het te koppelen. Onze taak is data op zo’n manier beschikbaar stellen dat datastandaarden überhaupt geen prominent vraagstuk meer zijn, maar corporaties doelbewust kunnen
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=