CorporatieGids Magazine
DECEMBER 2022 I 7 6 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Vernieuwing huurdersonderzoek “In de komende tijd zullen we ons met name richten op het vernieuwen van ons huurdersonderzoek en het portaal Mijn KWH, om nu en in de toekomst aan te blijven sluiten bij de wensen van corporaties,” zegt Susanne over de aan- dachtspunten op korte termijn. “De vernieuwing van het huurdersonderzoek is nodig omdat we zien dat corporaties de mening van hun huurders in een steeds bredere context mee willen nemen bij de opgaves waar ze voor staan. Ze willen bijvoorbeeld graag weten wat huurders vinden van hun woning, woonomgeving of hoe huurders betrokken willen worden. En ook krijgen huurders steeds vaker een stem binnen programma’s voor investeringen in onderhoud, renovatie of leefbaarheid. Daarnaast bieden we door de vernieuwingen, corporaties de flexibiliteit en maatwerk waar ze om vragen. Om de resultaten van dit en ander onderzoek in te kunnen zien en goed te kunnen volgen, ontwikkelen we een nieuw Klantvizier. Dit is een online platform waarop corporaties realtime en overzichtelijk hun resultaten kunnen inzien en kunnen benchmarken.” Van C naar A in Aedes-benchmark “Een laatste punt waar we ook veel aandacht aan zullen besteden, betreft de toenemende vraag van corporaties om geholpen te worden in het verbeteren van de klantgerichtheid. KWH heeft ook voor dit thema vele mogelijkheden om corporaties op maat te helpen,” vult Susanne aan. “Wat wij zien, is dat bijna iedere corporatie de klant centraal stelt in haar missie. Maar hoe je de klant nu echt centraal zet, dat blijkt nog vaak een zoektocht. Hoe kom je van die C naar een A in de Aedes-benchmark? Natuurlijk speelt de directie hierin een belangrijke rol. Maar als we naar het operationele deel kijken, dan zien we dat medewerkers van corporaties die het echt goed doen voor de huurders, mogen en durven afwijken van standaardprocedures. Dus kunnen zij maatwerk leveren en hebben daar budget en mandaat voor. Er is vertrouwen vanuit de organisatie dat medewerkers die verantwoordelijk- heid aan kunnen en de goede keuzes maken.” Woonbelevingsonderzoek en sectoronderzoek “Naast nieuwe focuspunten blijft KWH zich ook bezighouden met onderzoeken als het woonbelevingsonderzoek en het sectoronderzoek die hun waarde al langer bewijzen,” vervolgt Susanne. “Woonbelevingsonderzoek brengt een totaalbeleving van de huurder over zijn woning en buurt zeer gedetailleerd in kaart. We onderzoeken bijvoorbeeld hoe schoon en veilig de huurders hun buurt beoordelen. Corporaties hebben zo extra gegevens op basis waarvan zij hun investeringen kunnen bepalen. Dus niet alleen op basis van ‘harde data’ maar ook vanuit huurderperspectief.” Foto’s: KWH
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=