CorporatieGids Magazine
MAART 2022 I 17 16 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE legt Esther uit. “Ons uitgangspunt is dat we het zelf doen als dat kan, samen als dat meer oplevert en laten doen als een partner dat beter of goedkoper kan. Om ervoor te zorgen dat ons bezit in 2030 gemiddeld energielabel A heeft, voeren we de energiebesparende maatregelen zoveel mogelijk uit met de werkzaamheden van planmatig onderhoud. Zo maken we snel veel ‘labelsprongen’ en hebben bewoners het minst last van de werkzaamheden.” Het vasthouden van de goede resultaten wordt de komende jaren wel steeds lastiger, sluit Esther af: “We werken elke dag samen met bewoners en partners aan sociaal duurzame buurten. Onze dagelijkse processen zijn hierop ingericht en helpen ons daarbij. Alles wat we investeren en doen moet bijdragen aan onze opgave: zorgen dat mensen zich thuis voelen. Wat we doen is dan ook geen ‘kunstje’. Daarom geloof ik dat we de huurdertevredenheid kunnen vasthouden. Ik verwacht wel dat onze bedrijfslasten hoger worden door personele uitgaven. Om aan onze grote opgaven te kunnen voldoen, investeren we meer in onze medewerkers. Maar dat is het waard; het draagt immers bij aan waar we als Woonwaarts voor staan.” Beter Wonen IJsselmuiden: Het gewone goed doen en het goede gewoon Het Overijsselse Beter Wonen IJsselmuiden ziet meerdere uitdagingen voor zich liggen als het gaat om het hoog houden van de benchmarkscores, begint Manager Financiën en Beleid Stefan Klein Koerkamp: “Bijvoorbeeld hoe we het klantcontact goed houden tijdens de coronapandemie en hoe we de stroom aan nieuwbouw in goede banen leiden. We bouwen levens- loopbestendige woningen voor senioren, maar ook voor jongeren onder de 23 jaar hebben we oog. Op dit moment zien we de veranderopgave van ons bezit als allergrootste uitdaging. We willen de woonlasten laag houden voor de bestaande voorraad en passende nieuwe woningen bouwen. Uit de benchmark blijkt dat we het op dat gebied goed doen, ons doel is om hier stappen te blijven zetten.” Een hoge score behalen in alle categorieën behaal je volgens Medewerker Verhuur Jenine Kanis door dicht bij je huurders te staan en laagdrempelig toegankelijk te zijn. “Ons kantoor staat niet voor niets middenin de samenleving. We zijn goed in contact met onze huurders waardoor we een lage huur- achterstand en geen ontruimingen hebben. Ook dienen huurders geen zaken over ons in bij de Klachtenadvies- commissie. Een teken dat wij bij problemen er altijd samen uit proberen te komen en daar ook in slagen. Om de klant- tevredenheid te monitoren, gebruiken we onder andere de enquêtes van het KWH. Deze resultaten geven ons waardevolle en specifieke inzichten om steeds beter contact te hebben. Daarnaast hebben we als kleine corporatie korte lijnen waardoor we snel reageren op actualiteiten, om zo als team mee te denken met onze huurders.” Om de goede scores vast te houden, is het belangrijk om verwachtingen goed te managen en je te blijven verplaatsen in de huurder, vat Jenine samen: “Uiteraard doen we hier ons best voor. We benaderen onze huurders zoals we zelf ook benaderd willen worden en denken proactief mee. Dat willen we de komende jaren blijven doen. De realiteit is wel dat een groot project – zoals een renovatie – invloed kan hebben op cijfers. Pas op het moment dat de cijfers zakken en we dit niet kunnen herleiden via projecten of signalen in KWH- resultaten, moeten we ons zorgen maken.” Als kleine corporatie zijn de personale bezetting en digita- liserings- en automatiseringsprocessen van Beter Wonen IJsselmuiden kwetsbaar, sluit Stefan af: “We zijn daar alert op. Zo hebben we qua personeel veel kennis in huis, maar zijn we niet bang om expertise in te vliegen om de continuïteit te borgen. Daarnaast volgen we automatiseringsontwikkelingen op de voet. Door de geringe omvang, gaan de kosten soms voor de baten uit. Hier moeten we scherp op zijn en keuzes in durven maken, ook al denken we niet dat fusie voor ons een oplossing is. Wanneer dit besproken wordt tijdens over- leggen met de RvC en belanghouders, blijkt bij geen enkele partij dit de voorkeur te hebben. Tegengesteld zelfs; belang- houders waarderen ons om onze omvang en de daaraan gekoppelde slagvaardigheid en flexibiliteit. We houden daarom vast aan onze kracht omschreven in het visitatierapport: We doen het gewone goed en het goede gewoon!” Marc Fischer (WBV St. Willibrordus): Het houden van een goede balans tussen beschikbaarheid en betaalbaarheid Het houden van een goede balans tussen beschikbaarheid en betaalbaarheid is voor het Zuid-Hollandse WBV St. Willibrordus de belangrijkste missie, vertelt Manager Vastgoed Marc Fischer: “Betaalbaarheid zit deels weer verweven in duurzaamheid. Hiermee zitten wij goed op schema met diverse succesvol
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=