CorporatieGids Magazine
47 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 2, 2019 46 WWW.CORPORATIEGIDS.NL zo belangrijk is de stem van onze klant. We zoeken continu directe input van onze huurders om de dienstverlening verder te verbeteren. Koploper zijn in klant- gerichtheid is voor ons geen eindpunt; we willen eerste worden én blijven.” Belang van maatwerk Op de vraag wat De Sleutels bijvoorbeeld wil veranderen om klantgerichter te worden, vertelt Driss: “Al heel lang is het een wens van onze klanten dat ze zelf hun reparatieverzoek kunnen inplannen. Door niet met elkaar pratende systemen is dat nog niet gelukt. Daarnaast merken we ook dat wij als organisatie soms teveel vanuit procedures werken. Terwijl je met een stukje maatwerk de klant beter helpt. Een voorbeeld is de ondertekening van de huurovereenkomst. Volgens onze regels moet de huurder zelf aanwezig zijn in de woning bij de ondertekening, of iemand per volmacht in zijn plaats laten tekenen. Er was een bewoner die vanwege een overlijden in het buitenland zat. Hij kon niet komen voor de ondertekening en het lukte ook niet om iemand de volmacht daarvoor geven. Toen heeft de verhuurmakelaar via Skype het huurcontract met hem door- genomen, en daarna per post naar hem opgestuurd voor ondertekening.” Investeringen Koploperschap in klantgerichtheid vraagt om investeringen. “We zijn er om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen. Daar willen we alles aan doen, en dus ook investeren. Dat geld gaat bijvoorbeeld naar systemen of het beter opleiden van medewerkers.” Driss licht de veranderingen verder toe: “De Sleutels heeft bijvoorbeeld de structuur van de organisatie aangepast, zodat lijntjes korter zijn en medewerkers meer eigenaar van hun eigen werk worden. Ook gaan we ons primaire systeem dit jaar vervangen. We willen daarmee de klantprocessen herinrichten en – indien dat nog niet het geval was – digita- liseren. Het gevolg is dat wij daarmee onze processen optimaliseren en de organisatie toekomstbestendiger maken.” Waardevermeerdering De Leidenaren werken daarbij samen met adviesbureau Hersense. “Dat is een typisch geval van ‘schoenmaker blijf bij je leest’,” vertelt Driss. “Hersense heeft door middel van klantreizen heel goed in kaart gebracht wat onze digitale processen zijn en hoe we deze kunnen verbeteren om klanten nog beter van dienst te zijn. Zo werd bij elke processtap gekeken hoe wij meer waarde kunnen toevoegen voor de klant, om hen nog beter te bedienen. Ze helpen ons nu ook met het ten uitvoering brengen van deze plannen.” Up-to-date blijven Voor het verwezenlijken van de ambities is het volgens Driss essentieel dat je beschikt over een goede ICT-infrastructuur. “Een van de pijlers van ons klantgericht werken is dat we de klant optimaal digitaal willen faciliteren. Technische ontwikkelingen gaan razendsnel, vooral daar waar het gaat om communicatie. Door samen te werken met experts – zoals Hersense maar ook met bijvoorbeeld de leverancier van ons nieuwe primaire systeem cegeka-dsa – blijven we up-to-date en kunnen we op de ontwikkelingen inspringen.” Snelheid en bereikbaarheid Op de vraag wat voor De Sleutels de grootste uitdagingen worden rondom klantgerichtheid, zegt Driss. “Ik denk dan vooral aan snelheid en bereikbaarheid. Onze huurders verwachten snel en op ieder tijdstip antwoord op hun vraag. Daarbij is elke klant anders, en heeft iedereen dus een eigen benadering nodig. Voor ons is dat dé uitdaging om de komende periode aan tegemoet te komen.” 2020 De Leidenaren staan – geheel passend in de doelstelling om koploper te worden – volgens Driss momenteel op de acht- tiende plaats in de Aedes-benchmark. “In andere woorden: we zijn goed op weg. Het vervangen van ons primaire systeem door Dynamics Empire zal de komende periode een belangrijk aandachtspunt worden. Daarnaast willen we ons blijven richten op de ontwikkeling van de menselijke factor in onze organisatie en het nog meer ophalen van de inbreng van onze klanten middels panels. We hebben nog een half jaar te gaan want in 2020 is het zover: dan willen wij ons ook echt koploper in klantgerichtheid kunnen noemen.” We willen eerste worden én blijven
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=