CorporatieGids Magazine
13 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 1, 2019 12 WWW.CORPORATIEGIDS.NL Corporaties sluiten zich aan bij bestaande regio’s en regio’s breiden uit naar hun provinciale grenzen. Ook zien we juist corporaties die bewust zelfstandig hun woonruimte blijven verdelen. Genoeg dynamiek en diversiteit dus.” WoningNet, Bas Koerhuis: Woonruimtebemiddeling ook middel voor tevreden huurders en doorstroming “We zien dat klanten experimenten doen om te onderzoeken hoe naast inschrijfduur, andere criteria of zelfs alleen voorrang kan worden gebruikt als toewijzingscriterium,” deelt Bas Koerhuis, innovatiemanager bij WoningNet, zijn visie. “Corporaties willen woonruimtebemiddeling gebruiken om aan een bredere doelstelling te voldoen, zoals meer tevreden huurders en doorstroming.” Meerhoeks woningruil Hij vervolgt: “Wij denken dat het benaderen van woonruimte- bemiddeling als herverdelingsvraagstuk een alternatief verdient. Dat is waarom wij ons inspannen om te kijken of een andere benadering van de markt kan zorgen voor meer dynamiek en meer tevreden huurders. Wij doen dit onder meer door samen met klanten data en datamodellen te ontwikkelen om doorstroming te bevorderen door meerhoekswoningruil.” Zelf reagerend systeem Documentloos toewijzen en dat woningzoekenden niet meer zelf hoeven te reageren op woningen, zijn ontwikkelingen die snel realiteit zullen zijn, voorspelt Bas. “’Het systeem’ begrijpt de woningzoekende en is in staat om voor hem of haar te reageren.” Transparantie Over de vrijwel verdeelde wrv-markt zegt hij: “Corporaties en woningmarktgebieden zullen zich blijven oriënteren, daarom is het noodzakelijk om in gesprek te blijven met corporaties en woningzoekenden en gezamenlijk te innoveren. Daarnaast verwachten wij dat vanuit woningzoekenden en politiek zal worden gevraagd om meer transparantie en een landelijk systeem. WoningNet is hierop voorbereid.” Qvision, Jasper Simmer: De volledige klantreis faciliteren en automatiseren Qvision werd in 2018 overgenomen door Umbrella. In de loop van dit jaar smelten Qvision, Umbrella en Embrace – allen onderdeel van U\ME Holding – samen tot één bedrijf. “De overname heeft een enorme deur geopend, voor zowel easyMatch als Umbrella,” zegt Jasper Simmer. “Samen met onze klanten willen we beide producten blijven doorontwikke- len, waardoor we in staat zijn om de volledige klantreis, van woningzoekende tot huurder, gebruiksvriendelijk en innovatief te faciliteren en te automatiseren.” Eerlijker en effectiever In easyMatch ziet Jasper een woonruimteverdeelsysteem van de toekomst. “Vrijwel de gehele markt is op zoek naar nieuwe modellen waarmee woningen eerlijker en effectiever kunnen worden verdeeld. De woonruimteverdeelsystemen zullen deze zoektocht moeten gaan ondersteunen door op een laagdrempelige manier experimenten te faciliteren, of zelfs nieuwe modellen proactief te genereren. Met easyMatch willen we hierin vooroplopen.” ServiceSites, Leonard Jansen: Toenemende vraag naar creativiteit en flexibiliteit “Wij zien een toenemende vraag naar creativiteit en flexibiliteit in toewijzingsmodellen,” zegt Leonard Jansen van ServiceSites als hem wordt gevraagd de ontwikkelingen te schetsen. “Om ‘beweging in de markt’ te kunnen realiseren zijn alter- natieve oplossingen nodig, die enerzijds recht doen aan de opgebouwde rechten van woningzoekenden, maar anderzijds kansen bieden aan specifieke doelgroepen. Samen met onze klanten experimenteren we nu al met nieuwe varianten in Woonmatch.” Diversiteit en innovatie Naast een veel grotere diversiteit in toewijzingsmodellen ziet Leonard de komende jaren innovatie ook een grotere rol spelen in woonruimteverdeling. “Denk aan nieuwe technieken om woningzoekenden sneller en (visueel) uitgebreider te informeren over woningaanbod om doorlooptijd en weigerin- gen te verminderen en slaagkans te vergroten, meetbaar via verbetering van Acceptatiegraad/Aanbiedingscoëfficiënt. Ook voorzie ik uitbreiding van woonruimteverdeling met automatisering van gerelateerde processen voor meer efficiency en lagere kosten.” Visies De visies van de vier automatiseerders tonen in ieder geval op één vlak een sterke overeenkomst. Allen benoemen nadrukke- lijk het samen met de klanten optrekken en ontwikkelen. Een goede zaak, als daarbij ook de woningzoekenden worden betrokken, zegt Arjan: “De eindklant, dus de woningzoekende, moet zich nu vaak schikken in het proces van de corporatie en wat door de automatiseerders technisch wordt ondersteund. Denk hierbij aan een groepsbezichtiging, waarbij het proces vooral efficiënt moet zijn naar de maat- staven van de bedrijfsvoering van de corporatie. Wij vinden het dan ook niet zo raar dat er veel woningzoekenden een aanbieding weigeren en groepsbezichtigingen geen onverdeeld succes zijn. Handel en denk dus veel meer vanuit de woningzoekenden. Zorg dat zo compleet en efficiënt mogelijk de juiste informatie wordt meegegeven aan een woningzoekende, zodat deze een goede afgewogen keuze kan maken voor een woning in een schaarse markt.” Arjan Rook, relatiemanager Enserve (eigen foto)
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=