CorporatieGids Magazine
53 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 3, 2018 52 WWW.CORPORATIEGIDS.NL W onenBreburg is een corporatie met een kleine 30.000 woningen in Breda en Tilburg. Op de vraag wat momenteel de grootste uitdagingen zijn voor de corporatie in het onderhoudsproces, vertelt Remi: “De uitdagingen zijn tweevoud. Aan de ene kant vraagt de verduurzaming veel aandacht. De energie labels moeten omlaag en onze woningen moeten van het gas af. Aan de andere kant wordt het uit- besteden van reparatieonderhoud steeds duurder door de aantrekkende economie. Gelukkig voeren wij reparaties voor tachtig procent uit met onze eigen vakmannen. Dat is ener- zijds goedkoper, en stelt ons in staat tegelijkertijd meer service te bieden aan onze huurders.” Juiste balans Het bieden van service aan haar huurders en het daarmee verbeteren van de huurderstevredenheid is een van de belangrijkste doelstellingen voor de corporatie uit Noord- Brabant. “Wij willen in 2020 over de gehele linie een 7,8 scoren, nu is dat nog een 7,6. Daarbij is de tevredenheid over de uitgevoerde reparaties nu al voldoende. Onze vakmannen scoren gemiddeld een 7,9.” De juiste balans vinden tussen huurdertevredenheid en kosten is volgens Remi essentieel. “Natuurlijk hebben wij als doel zo kostenefficiënt mogelijk te werken. Onze stelling is daarbij: in één keer goed. Dat is prettiger voor de vakman – hij kan de bewoners meteen goed helpen – maar is ook goedkoper. En doordat wij goedkoper en efficiënter werken, kunnen wij de huren zo laag mogelijk houden.” Efficiëntere processen Twee jaar geleden besloot WonenBreburg tot een grote optimalisatie van haar onderhoudsprocessen. “Onze applicatie voor dagelijks onderhoud was end-to-life en wilden wij vervangen. Wij hebben dit moment aangepakt om tegelijker- tijd de onderhoudsprocessen te automatiseren en optimalise- ren.” Remi geeft een voorbeeld: “Zo hebben wij het proces rondom het indienen van reparatieverzoeken aangepast. De vragenboom uit het oude systeem was hier niet meer voor geschikt. Deze bestond uit zo’n 1.200 elementen en huurders moesten tien vragen beantwoorden voordat de storing kon worden gemeld. Wij hebben dat door de optimalisatie van de processen vervangen door een drie- laags-systeem. Hiermee kan de huurder snel zijn probleem melden, en wordt aan de achterkant automatisch de juiste vakman aan de storing gekoppeld. De planner hoeft dit vervolgens alleen te controleren.” “De optimalisering van de onderhoudsprocessen gaat verder dan het online kunnen indienen van een reparatieverzoek of de tijdsbesparing bij het inplannen van vakmannen. Wij hebben hiermee ook bijvoorbeeld de afstand die vakmannen moeten afleggen gereduceerd en zorgen ervoor dat het benodigde materiaal in hun auto aanwezig is. Omdat de vakman digitaal ook kan beschikken over alle relevante informatie, komt die beter beslagen ten ijs en is de kans op ‘in één keer goed’ groter.” ICT-landschap Het digitale onderhoudslandschap bestaat sinds de zomer uit drie hoofdsystemen. Remi: “In het midden staat ons ERP-systeem Dynamics Empire van cegeka-dsa. Dit systeem is gekoppeld aan Connect-It van ViaData, wat wij gebruiken voor het inplannen van vaklieden en het digitaal opnemen van woningen. Via het huurdersportaal van Umbrella kunnen huurders online reparatieverzoeken indienen. Daarbij is het ‘De vlakken van business en ICT zullen in de toekomst steeds meer met elkaar versmelten’ 27 september - Expo Houten
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=