Zig Websoftware over het inzetten van UTM-codes

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Met UTM-codes van Google meet je eenvoudig waar en wanneer jouw content het beste scoort. Ho, stop, niet gelijk dichtklikken. UTM-codes zijn écht heel makkelijk in gebruik. Binnen 5 minuutjes heb jij het voor elkaar. Beloofd.

Waarom UTM inzetten?
UTM-tags. Onterecht een eng-technische term. Want deze functie van Google is niet alleen heel slim, maar ook heel makkelijk in te zetten. Waarom gebruiken? Simpel: UTM-codes geven je direct inzicht in welke berichten worden gelezen door je doelgroep én via welk kanaal (en eventueel tijdstip). En daar kun jij uiteraard je voordeel mee doen.

Wat meet je met UTM?
Met een UTM-code geef je iedere link die je deelt, een unieke code mee. Je deelt vast weleens dezelfde content op Twitter, LinkedIn, Facebook en misschien ook in een digitale nieuwsbrief. En misschien herhaal je content wel op verschillende tijdstippen. Door aan de links die je deelt een UTM-code te hangen met termen die je zelf makkelijk herkent, krijg je in Google Analytics in 1 oogopslag te zien hoeveel kliks elke gedeelde link via de verschillende gedeelde media heeft opgeleverd.

En dan nu concreet….
Stel, je hebt een nieuwsbericht op jouw website gepubliceerd over de definitieve huurverhoging. Je deelt dit nieuwsbericht op Twitter en in jouw digitale nieuwsbrief. Door UTM-codes aan te maken, kun je bijvoorbeeld zien dat jouw tweet op Twitter 3x zoveel kliks heeft opgeleverd als het linkje in de digitale nieuwsbrief. Of je kunt meten of de tweet van maandagochtend 9 uur meer kliks opleverde dan de tweet van woensdagmiddag 5 uur. Waardevolle informatie die je inzicht geeft in het gedrag van je doelgroep!

Hoe je een UTM-code maakt
Met de URL-maker van Google maak je eenvoudig jouw UTM-codes aan. Het enige wat je hoeft te doen is voor jouw hyperlinkje een Bron (bijv. Twitter / Facebook / LinkedIn), Medium (bijv. Nieuwsbericht / Blog / Persbericht / Woningaanbod) en Campagnenaam (bijv. Huurverhoging_Nieuwsbrief / HuurverhogingMaandag0800Twitter) in te vullen. Druk vervolgens op de knop URL-genereren en klaar is Kees! De URL die je nu hebt aangemaakt is door de toevoegde stukjes code wel erg lang. Kort deze even in met bijvoorbeeld bit.ly of in jouw social media management tool. 

Het resultaat van jouw UTM-codes in Google Analytics
En dan komt natuurlijk the moment of truth: hoe hebben jouw gedeelde links gescoord? Op jouw overzichtspagina van Google Analytics vind je onder Acquisitie -> Campagnes -> Alle campagnes de resultaten van jouw inspanningen. Alle UTM-codes staan hier netjes onder elkaar weergegeven, met daarachter de resultaten van de betreffende link. Als we uitgaan van het voorbeeld dat we eerder noemde, dan zie je hier bijvoorbeeld Huurverhoging_Nieuwsbrief, HuurverhogingMaandag0800Twitter en HuurverhogingWoensdag1700Twitter staan. In 1 oogopslag zie welk medium en welk tijdstip het beste hebben gescoord. Heb je na verloop van tijd meerdere UTM-codes onder elkaar staan over verschillende content? Filter dan (rechts bovenin) even op de naam van jouw UTM-code, zo blijft het overzichtelijk.

Wat vind jij?
En? Heb ik je enthousiast gemaakt om met UTM-codes aan de slag te gaan? Zie jij de toegevoegde waarde ervan? Of is het nog steeds een ver-van-je-bed-show? Laat jouw reactie hieronder achter! Of ben je al aan de slag en loop je ergens vast? Aarzel dan niet om contact met mij op te nemen. 

Bron: Zig Websoftware

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Zig Websoftware in de CorporatieGids 2016 te bekijken.