Zig: Van reactieve naar proactieve communicatie en service

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Hoe kunnen woningcorporaties hun dienstverlening digitaliseren en optimaliseren? Op die vraag geeft Zig 26 september antwoord tijdens CorporatiePlein. Wij spraken alvast met Marketing Manager Menno Ouweneel over wat het bedrijf tijdens de vakbeurs laat zien.

“De wereld om ons heen digitaliseert en ontwikkelt steeds sneller,” begint Menno. “Daardoor ontstaan er continu nieuwe kansen én uitdagingen voor woningcorporaties. De afgelopen tijd hebben wij samen met corporaties grote stappen gezet om slimmer en efficiënter te werken, bijvoorbeeld door het digitaliseren en automatiseren van – vaak nog handmatige – processen.”

Actief verbeteren van processen
Een voorbeeld van zo’n proces is het automatisch aanbieden van woningen aan woningzoekenden en het digitaal ondertekenen van een huurcontract. “Een volgende stap – waar lang nog niet alle corporaties mee bezig zijn – is om data actief in te zetten voor het verbeteren van processen. Dat kan door procesprestaties inzichtelijk te maken en knelpunten te identificeren. Inzicht in en sturen op data is cruciaal voor een efficiënte bedrijfsvoering en een hogere klanttevredenheid.”

Proactieve communicatie en service
Ook het omarmen van nieuwe technologieën helpt corporaties om de klantservice en -beleving naar een hoger niveau te tillen. “Bijvoorbeeld met kunstmatige intelligentie. Onlangs heeft Zig met een aantal woningcorporaties een innovatieve pilot met conversational chat succesvol afgerond. Naar verwachting krijgt dit communicatiekanaal steeds vaker een plek in de multichannel aanpak, die veel corporaties al hebben. Snel, grotendeels geautomatiseerd en toch heel persoonlijk.”

“Al deze slimme software, geoptimaliseerde processen, inzichtelijke rapportages en ontwikkelingen op technologisch gebied betekenen een bijzonder keerpunt voor woningcorporaties: van reactieve naar proactieve communicatie en service.

Gebruiker dichterbij trekken
“Onze boodschap op CorporatiePlein is dezelfde als altijd: verhoog je klanttevredenheid en verlaag je kosten door slimme en gebruiksvriendelijke digitale toepassingen,” vertelt Menno. “Deze boodschap verkondigen wij al vijftien jaar maar er is wel een belangrijke nuance bijgekomen. Digitalisering moet de gebruiker dichterbij trekken en niet afstoten. Als iemand gebruikmaakt van het digitale kanaal, dan moet dat een verrijking zijn die bijdraagt aan waardering van de klant en het gevoel dat die klant serieus genomen wordt. Die focus hebben wij meer dan ook voor ogen als we kijken naar onze bestaande, maar ook naar onze nieuwe producten. Op onze stand laten we zien hoe we dat doen: samen met de gebruikers op zoek naar de optimale ervaring.”

Zig is op CorporatiePlein te vinden op stand 64

Aanmelden voor CorporatiePlein kan via deze link.

Bron: CorporatieMedia, Foto: Zig