WoningNet rolt nieuwe versie websites voor woningzoekenden uit

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Deze week brengt Shared Service Center WoningNet een nieuwe versie van haar websites voor woningzoekenden naar de markt. Volgens de organisatie is de update uniek, en zijn er nog geen andere woonruimteverdeelsystemen die op deze manier zijn ingericht. CorporatieGids.nl ging in gesprek met Bas Koerhuis, innovatiemanager bij WoningNet, over de nieuwe versie van de website, om te zien wat het zo speciaal maakt.

De belangrijkste stap die WoningNet met de nieuwe versie van haar websites wil maken, is die richting mobiele apparaten: "Vier jaar geleden zagen wij al de eerste signalen dat woningzoekenden steeds meer gebruikmaken van smartphones en tablets. Een deel van onze pagina's hebben wij toen beschikbaar gemaakt voor deze mobiele devices, maar nu gaan wij echt een stap verder. Gebruikers moeten nu ongeacht hun apparaat altijd een optimale gebruikerservaring hebben."

"Voor ons is het een logische stap," gaat Bas verder. "Vorige maand zagen wij in onze statistieken dat woningzoekenden vaker gebruikmaken van een mobiel apparaat dan een desktop. Wat dat betreft is het niet vreemd dat wij deze nieuwe, geoptimaliseerde site willen invoeren, die geschikt is voor alle typen gebruikers."

Andere weergave
De focus van WoningNet op smartphones en tablets bij de nieuwe versie van haar websites betekent echter niet dat de pc-versie minder bruikbaar wordt: "Alles is nu responsive, wat betekent dat de website zich aanpast aan het schermformaat waarmee het wordt bekeken. Een smartphone laat daarom bijvoorbeeld één kolom zien, een tablet twee en een desktop drie. Ook de weergave in de menu´s en filters is iets anders. Hierdoor werkt de nieuwe versie net zo goed voor mobiele gebruikers als voor mensen met een pc of laptop."

De aanpassingen aan de versie voor mobiele platformen komen vooral voort uit het feit dat bezoekers op een andere manier interactie hebben. Bas legt uit: "Ze gebruiken bijvoorbeeld hun vingers om te navigeren waardoor knoppen groter moeten zijn en er is veel minder ruimte waardoor een andere indeling noodzakelijk is. Echter, wat op een klein scherm fijn is, is op een groot scherm storend en vice versa."

Bewust en realistisch
Niet alleen het design van de websites van WoningNet wordt met de update veranderd. Ook andere onderdelen van zijn volgens de innovatiemanager aangepakt: "Wij hebben veel tijd en onderzoek gestoken in het verbeteren en optimaliseren van de filtering. De website is nu op zo'n manier ontworpen, dat de bezoeker nog beter in staat is bewust en realistisch te kiezen op welke woningen hij reageert. Wij verwachten hierdoor minder vragen te ontvangen van woningzoekenden, zowel over het gebruik van de nieuwe website als over regelgeving."

"Wat ons zo uniek maakt, is dat wij de eerste website zijn op het gebied van woonruimteverdeling die zo diep ingaat op het personaliseren van de informatie en het woningaanbod voor de woningzoekenden. In een markt van schaarste is het steeds lastiger te bepalen welke woning je het beste kunt reageren, maar wij berekenen voor iedereen persoonlijk hoeveel kans hij heeft op een woning. Vervolgens presenteren wij de huizen gesorteerd op slaagkans. Wij adviseren woningzoekenden dus bij het nemen van de juiste beslissing door hen te wijzen op de huizen waar ze de meeste kans op hebben."

Input van buitenaf
Volgens Bas zijn woningcorporaties en -zoekenden die tot dusver de nieuwe versie van de website hebben geprobeerd, erg enthousiast over de update. De innovatiemanager bij WoningNet draagt Jeroen van de Poll, teammanager Wonen bij Mitros, aan als voorbeeld: "Woningzoekenden verwachten tegenwoordig dat je site goed werkt op een smartphone of tablet. Op Woonportaal (de website met het aanbod van corporaties in de regio Utrecht) kunnen ze makkelijker en sneller een woning vinden, waar en wanneer zij dat maar willen. De nieuwe look and feel van de website is een stuk gebruiksvriendelijker met de nieuwe versie."

Bij de ontwikkeling van de nieuwe website heeft WoningNet rekening gehouden met de input van woningzoekenden én corporaties: "Via ons klantcontactcentrum krijgen we regelmatig signalen binnen over wensen van woningzoekenden," legt Bas uit. "Daarnaast hebben de zoekopdrachten en het gedrag van deze groep op de website geanalyseerd. En natuurlijk zijn onze klanten - de woningcorporaties - zeer nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de website. Verschillende feedbacksessies hebben uiteindelijk tot de nieuwe versie van de website geleid die deze week wordt uitgerold."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia - 27 mei 2015

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van WoningNet in de CorporatieGids 2015 te bekijken.