De woningcorporaties Mooiland en Wonen Limburg zijn overeengekomen dat Wonen Limburg 956 woningen van Mooiland in de provincie Limburg overneemt. Het bestuur en de Raden van Commissarissen van beide corporaties hebben hiertoe een voorgenomen besluit genomen. Als alles volgens planning verloopt, zal de overname per 1 april 2014 volledig gerealiseerd zijn.
Woningcorporatie Mooiland is een sociale huisvester. Een corporatie die ontwikkelt en investeert, zodat nu en in de toekomst mensen met een laag inkomen, met en zonder bijzondere woonvraag, terecht kunnen voor een sociale huurwoning. Mooiland wil haar huurders een echt thuis bieden. Het is niet makkelijk om dit te kunnen blijven doen met het breed verspreide bezit dat ze nu heeft. Interim-bestuurder André Hengeveld: “Daarom zetten wij extra in op de verkoop van woningen om nu en in de toekomst een optimale volkshuisvestelijke bijdrage te leveren en zijn we op zoek gegaan naar een koper voor de woningen in de provincie Limburg. Deze koper is nu gevonden.”
Wonen Limburg vindt dat zij de maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft om zoveel mogelijk sociaal woningbezit dat afgestoten dreigt te worden, beschikbaar te houden voor de sociale huisvesting. Daarnaast zorgt deze verhoogde dekkingsgraad in Limburg ervoor dat Wonen Limburg efficiënter kan werken en dus kosten kan verlagen. Bestuurder Ger Peeters: “ Met de aankoop van de woningen van Mooiland breiden we ons bezit op evenwichtige en regionaal goed verdeelde manier uit waardoor onze beheerkosten per woning dalen. ”
Per 27 december worden 28 complexen met in totaal 956 woningen in de provincie Limburg overgedragen aan woningcorporatie Wonen Limburg. Wonen Limburg heeft door heel Limburg buurtwinkels waar de huurder eenvoudig terecht kan. Het daadwerkelijk opnemen van de woningen in het bezit van Wonen Limburg, vergt een aantal maanden. Mooiland beheert de woningen daarom nog tot 1 april 2014. Tot die tijd kunnen huurders voor al hun zaken en vragen nog terecht bij Mooiland. De huurders van de genoemde 956 woningen worden door Mooiland persoonlijk op de hoogte gebracht.
Bron: Wonen Limburg
Benutten woningcorporaties alle kansen voor effectiviteit en efficiency? Bij Wold & Waard blijven ze er Gronings nuchter onder. ‘’Rendabel of niet; de huurder moet op ons kunnen rekenen’’.
Download hier het originele artikel uit CorporatieGids Magazine editie maart 2015
Wold & Waard in Leek is een middelgrote plattelands-corporatie met ongeveer 4.800 woningen in het Westerkwartier van Groningen. ‘’We werken zo effiiënt mogelijk, maar zeg ons niet dat rijden naar onze 34 dorpen niet meer rendabel is. Rendabel of niet; de huurder moet op ons kunnen rekenen’’, zegt directeur-bestuurder Janneke Klijn.
Vastgoedvisie
Op de vraag hoe je ervoor zorgt dat bezit in 34 dorpen effectief en efficiënt wordt beheerd en ontwikkeld, zegt Janneke: ‘’Onze effectiviteit vindt zijn basis in de vastgoedvisie die wij voor al onze 34 dorpen hebben ontwikkeld. Sloop, verkoop, doorexploiteren of nieuwbouw; het ene dorp is het andere niet. In het noordelijk deel van ons werkgebied is het anders dan onder de A7. In de vastgoedvisie maken we weloverwogen keuzes waar we investeren in onze voorraad’’.
Krimp
Ze vervolgt: ‘’We houden rekening met krimp in kleine dorpen in het noordelijk deel. Daar slopen we soms woningen en geven de grond uit in kavels. Dat kost ons soms geld, maar ook dat is een investering in duurzaamheid van het dorp. Wanneer nodig zijn we terughoudend in de verkoop van bestaand bezit; je moet oppassen dat er niet te veel van hetzelfde op de markt komt. Ik zie dat als maatschappelijk verantwoord ondernemen. We kijken dus kritisch naar het aantal en soort en houden de verhouding huur en koop gezond. We verdelen verkoop en sloop over een langere periode en voorkomen zo dat zich in een straat of wijk een probleem vormt. Als je niets doet, kan een straat afglijden. Wij pakken het op wanneer het zich voordoet’’.
Betaalbaarheid
Betaalbaarheid is een belangrijk thema voor Wold & Waard. ‘’We hebben in verhouding weinig scheefhuurders en zien dat onze huurders steeds meer moeite hebben om de huur te betalen. Onze streefhuur is 68% van maximaal redelijk. In procenten is onze streefhuur dus niet hoog, maar het WWS puntenaantal wel. Dat komt ook doordat we investeren in verduurzaming, waardoor woningen een hoger energielabel hebben gekregen. Vrijwel ons gehele bezit heeft nu minimaal label D. Daarnaast zijn onze woningen ook nog eens relatief groot en hebben we weinig gestapelde bouw. Een streefhuur van 68% maximaal redelijk klinkt dus mooi, maar het gaat uiteindelijk om de werkelijk te betalen huur’’.
Dalende mutatiegraad
Wold en Waard heeft een dalende mutatiegraad. ‘’Verhuizen is hier al gauw duur’’, legt Janneke uit. ‘’Naast een hogere huurprijs per maand, kost het verhuizen zelf ook geld. De economische omstandigheden erbij opgeteld, maakt dat huurders langer blijven zitten. Geen probleem want doorstroming is voor ons geen directe noodzaak. We zitten in een vergrijzend en ontgroenend gebied. En wie al terugkeert naar zijn roots, verkiest meestal koop boven huur’’.
Geen winstdoelstelling
De eerder genoemde stijging van de huurprijzen is niet ingegeven vanuit de doelstelling om inkomsten en opbrengsten te verhogen. ‘’Nee’’, zegt Janneke, ‘’Wij hebben geen winstdoelstelling en halen niet meer op dan nodig is voor onze opgave. Op dit moment is de opgave naar bestaand bezit gedekt door de huren’’.
Woonlasten
Janneke voegt toe: ‘’We voelen ons sterk verbonden met duurzaamheid en het verlagen van woonlasten. In 2008 hebben we daarom een eigen (WKO) energie BV opgezet. Sinds 2013 exploiteren we dat samen met De Huismeesters uit Groningen. De energie BV is geen doel op zich, maar een middel om woonlasten te beïnvloeden. Op dit moment draait de energie BV nog niet in ons voordeel, maar duurzaamheid is een kwestie van lange adem. Het moment dat deze systemen ook in euro’s goedkoper zijn, ligt niet ver weg’’.
Lage bedrijfslasten
De netto bedrijfslasten van Wold & Waard laten over de jaren 2010-2013 een flnke daling zien. Janneke, niet zonder trots: ‘’We hebben lage bedrijfslasten en de noodzaak voor een reorganisatie is er nooit geweest. Op natuurlijke momenten benutten we uiteraard onze efficiencykansen. Zo is door een herschikking in de organisatie een tussenlaag van coördinatoren vervallen. Dat scheelt geld, maar blijkt in de praktijk ook nog eens efficiënter. De schaal van de organisatie en de opgave die we hebben, draagt ook bij aan onze efficiency; die staat optimaal in verhouding tot ons werkgebied. En tot slot, onze mentaliteit: die is praktisch, hands on en vooral veel zelf doen’’.
Eigen dienst
Ze vervolgt: ‘’Wold & Waard heeft ook een eigen onderhoudsdienst. We hebben zeven onderhoudsmedewerkers die deels zelf ook in het Westerkwartier wonen en vanuit huis werken. Ik geloof niet dat hier nog een efficiencyslag te maken is, zeker niet wanneer je de zachte kant meeneemt in je rekensom. Eigen mensen hebben een meerwaarde in het huurderscontact, omdat de verhouding tot de rest van de organisatie anders is dan voor een buitenstaander. Een aannemer komt voor de klus, onze medewerkers voor de bewoners. Bewoners staan bij ons op de eerste plaats. Dat zit in onze genen’’.
Bron: CorporatieGids Magazine
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.