Verdienmodellen ICT-leveranciers woningcorporaties: weg met de perverse prikkel

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De CorporatieGids 2014 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor “Verdienmodellen ICT-leveranciers woningcorporaties

De corporatiesector bevindt zich in woelige tijden en het imago van de sector is als gevolg van incidenten verslechterd. Dat er juist in deze sector betrokken medewerkers zijn met kennis en kunde en hart voor de maatschappelijke opgave, dreigt hierdoor teveel naar de achtergrond te verdwijnen. Dat is erg jammer en onnodig, want er liggen volop kansen. Zeker in samenwerking met ICT-leveranciers. Conclusie: het is tijd voor radicale innovatie.

Traditioneel model
In een traditioneel model is het verdienmodel van ICT-leveranciers veelal gebaseerd op een licentiebedrag per woning en een jaarlijkse onderhoudsfee of vergelijkbare modellen. Opvallend is dat er tijdens de contractperiode veelal geen relatie wordt gelegd tussen de kosten van ICT en de resultaten van het proces.

Voorafgaand aan de keuze wordt vaak een business case opgesteld waarmee de investering wordt gerechtvaardigd. Er spelen hierbij een aantal belangrijke aandachtspunten rondom de business case:
- Business cases in ICT-projecten worden niet nagerekend en zijn daarmee nutteloos.
- ICT-leveranciers worden niet uitgedaagd en krijgen geen verantwoordelijkheid in de uiteindelijke resultaten van het proces.
- Business cases beperken zich vaak tot ondersteuning van het proces bij een woningcorporatie, terwijl voor bijvoorbeeld het proces van dagelijks onderhoud de grootste besparing te realiseren is in de hele keten.

Nieuw model: radicale innovatie Woningcorporaties hebben in deze tijd van noodzaak op kostenbesparing juist behoefte aan ICT-leveranciers die niet alleen verantwoordelijkheid nemen tijdens het verkoopproces. Juist in de rol als ketenpartner kunnen ze samen met de corporaties continu op zoek gaan naar procesverbeteringen zodra het ICT-systeem operationeel is. Dit vereist een ander type medewerker, namelijk één die breder kan kijken dan een specifiek vraagstuk en niet alleen gefocust is op de inrichting van een ICT-systeem. Het helpt dan enorm wanneer een leverancier dan ook zelf ‘in de praktijk met zijn poten in de klei staat’. De ICT is en blijft een (belangrijk) middel en geen doel op zich.

Het nieuwe model dient een bijdrage te leveren aan het verbeterpotentieel dat corporaties willen invullen bij de inzet van ICT. Welke stappen kan een corporatie zetten om samen met het een ICT-leverancier een nieuw model te ontwikkelen dat antwoord geeft aan deze ambities?

Stap 1: Waardestroomanalyse: analyseer de hele keten
Stap 2: Stel zowel directe als indirecte kosten vast die in keten worden gegenereerd (TCO)
Stap 3: Spreek een verdienmodel af op basis van resultaatverplichting
Stap 4: Delegeer verantwoordelijkheid in keten & monitor en beloon prestaties

Neem ook stappen in radicale innovatie. Wij helpen u daar graag bij.

Auteur: Joost Versteeg is directeur MainPlus

Bron: CorporatieGids2014