Wij praten dagelijks met corporaties over online dienstverlening voor huurders en woningzoekenden. Inmiddels hebben we het over online dienstverlening 3.0. Vaak krijgen wij de vraag hoe om te gaan met de oudere huurders en woningzoekenden. Huurders en woningzoekenden zijn vaker online en in het bezit van een smart device dan men denkt. Wij zien dit sterk terug in de statistieken van de websites.
Verassend veel ouderen online
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is momenteel twee derde van alle 65-plussers mobiel online. Dit blijkt uit het onderzoek van 2013. We zien dat de afgelopen jaren door de komst van tablets en smartphones de weg naar het internet gemakkelijker is geworden. Deze zijn niet alleen meer voor jongeren en de early adopters.
Usability is het sleutelwoord
Usability speelt een hele grote rol als het gaat om online dienstverlening. Door gebruik te maken van heldere iconen en responsive design weet de bezoeker al snel waar hij moet wezen om zaken te regelen. Tijdens de implementatie is het daarom heel gebruikelijk om een aantal huurders vanuit de verschillende doelgroepen uit te nodigen voor een test en feedback ronde. Tijdens zo’n sessie leggen we vast hoe de huurders omgaan met de website en waar deze verbeterd moet worden.
Ouderen ook online
Het online regelen van bankzaken, verzekeringen en andere zaken is heel vanzelfsprekend voor ouderen. Daarom zijn wij van mening dat we deze online dienstverlening ook mogelijk moeten maken voor ouderen.
Bron: ProImpact
Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van ProImpact in de CorporatieGids 2015 te bekijken.
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.