Woningcorporaties hebben de afgelopen maanden sterk geleund op hun IT-afdeling. Thuiswerken zorgde noodgedwongen voor een enorme versnelling in het werken op afstand. Nu de druk op de zorg – en de IT-afdeling – is afgenomen, kunnen we langzaam de balans opmaken. Wat zijn de geleerde lessen van de coronacrisis? En hoe kun je leren van de afgelopen periode en werken aan een strategie voor een toekomstgerichte ICT-omgeving voor je woningcorporatie? CorporatieGids.nl ging hierover in gesprek met Previder in een vierdelige blogserie. In dit eerste deel een gesprek met Accountmanager Thomas Rombout over de keuze voor de juiste infrastructuur.
Woningcorporaties richten zich momenteel – zelfs met de coronacrisis buiten beschouwing gelaten – op hun core business, begint Thomas. “Ze stellen zich bij nieuwe ontwikkelingen de vraag wat ‘het’ bijdraagt voor de huurder. Maar nieuwe innovaties zijn in de praktijk vaak lastig te omarmen omdat de fundering nog niet gereed is waardoor je niet snel kunt schakelen of flexibel bent. Dat zag je ook tijdens de coronacrisis, toen gemaakte keuzes veelal ad hoc werden ingericht. Het is daarom van belang om te kiezen voor een gedegen, strategisch fundament.”
Inspelen op ontwikkelingen
Het kiezen voor zo’n juiste fundering gaat verder dan alleen het ondersteunen van tijd- en plaatsonafhankelijk werken, legt Thomas uit. “Het gaat in de kern om wat je wilt bereiken. Je wilt inspelen op de snelle digitaliseringsontwikkelingen, en dat is met de juiste infrastructuur makkelijker én vereist minder investeringen. Ook zijn er zaken die nu bij de IT-afdeling of bij de manager bedrijfsvoering liggen die eenvoudig kunnen worden overgenomen door de IT-dienstenleverancier. Denk daarbij bijvoorbeeld aan audits of certificeringen die behaald dienen te worden.”
Doelen
“Bij de keuze van de juiste infrastructuur is het dus belangrijk om goed te kijken waar een corporatie momenteel staat en wat haar doelen zijn,” gaat Thomas verder. Volgens hem zijn er namelijk duidelijke verschillen aan te wijzen tussen organisaties. “Zo is de ene corporatie gebaad bij complete ontzorging, terwijl de andere corporatie veel meer op zoek naar innovatie. Ook spelen de medewerkers en het type huurders hierin een belangrijke rol.”
Beschikbaarheid van de omgeving
Volgens Thomas zijn er drie verschillende uitdagingen waar woningcorporaties rekening mee moeten houden bij het kiezen van de juiste infrastructuur. “De eerste omvat het bieden en garanderen van beschikbaarheid van de omgeving. In de traditionele situatie vraagt dat nogal een hoge investering in het begin en een hoge beheerlast na vijf of zes jaar. Als er echter voor de juiste infrastructuur gekozen wordt, kun je dit veel beter inzichtelijk maken. Vandaag de dag is de beschikbaarheid van een omgeving heel belangrijk. We leven in een 24-uurs maatschappij waarbij iedereen alles op ieder moment wil kunnen regelen. Om dit te kunnen garanderen, is een hoge mate van redundantie vereist. Dit komt neer op een zeer hoge investering. Bij de juiste IT-dienstverlener of SaaS-leverancier is dat een vanzelfsprekendheid.”
Afhankelijkheden voorkomen
“Een andere valkuil is dat je in zee gaat met slechte infrastructuur,” gaat Thomas verder. “In zo’n situatie krijg je te maken met grote afhankelijkheden. In het verleden is er vaak gekozen om de bedrijfsprocessen te borgen in op maat gemaakte softwarepakketten. De hardware die deze software vereist, kan tegenwoordig niet meer voldoen aan de huidige standaard waardoor je hoge kosten maakt voor bijvoorbeeld het onderhoud. Of de kennis die je nodig hebt om de software te blijven ontwikkelen is schaars aanwezig. Kiezen voor een situatie die toekomstbestendig is, is daarom essentieel.”
Herstel na calamiteiten
Als laatste uitdaging noemt Thomas het herstel na een eventuele calamiteit. “We zien vaak dat er van tevoren slecht – of zelfs niet – wordt nagedacht over wat de gevolgen zijn in geval van een calamiteit of het uitvallen van bepaalde systemen. Als er niet goed is nagedacht over de infrastructuur of als er bespaart is op redundantie, dan kan het voorkomen dat het defect van een simpel onderdeel kan leiden tot grote downtime. Onderhoudscontracten op oudere infrastructuren zijn kostbaar maar noodzakelijk. De kans op uitval of storingen worden met de levensduur steeds hoger, en toch zien wij regelmatig in de praktijk dat onderhoudscontracten niet worden afgesloten ‘omdat de systemen altijd goed draaien en toch binnenkort vervangen worden’. Er zijn dan ook verschillende voorbeelden te noemen waarbij organisaties een dag of langer onbereikbaar zijn omdat een simpele switch defect is gegaan.”
Inspelen op de toekomst
De vraag wat precies dé juiste infrastructuur van woningcorporaties is, is volgens Thomas lastig te beantwoorden. “Het zou namelijk fantastisch zijn als er een best passende oplossing is voor iedere corporatie waarin deze drie uitdagingen het hoofd wordt geboden. Maar helaas is niets minder waar. Hoewel de oplossingen wellicht allemaal zeer veel op elkaar lijken, zijn ze vaak toch anders. Het is allemaal afhankelijk van het vertrekpunt en de uiteindelijk gewenste situatie. Ook zie ik veel verschillen tussen kleine en grote woningcorporaties. Daarom is mijn advies altijd voor een persoonlijke aanpak te kiezen met je outsourcingspartner. Geen ‘one size fits all’ principe, maar proberen uit te gaan van de standaard en daar waar nodig van af te wijken. Previder kan corporaties daarbij helpen. We zoeken namelijk de markt en onze klanten op. Door softwarepartijen, consultants én klanten bij elkaar te brengen, kunnen we met elkaar het beste inspelen op de toekomst.”
Bron: CorporatieGids.nl, Foto: Previder
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.