The Sourcing Company over eerste hulp bij samenwerking en verandering

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Kan iedere medewerker de digitale veranderingen wel bijbenen? Organisaties veranderen razendsnel de manieren waarop we met elkaar samenwerken. Ben je eindelijk ergens aan gewend dan komt de volgende verandering alweer voorbij, is hoe sommigen het zullen ervaren. Daarom staat nu eens niet de techniek maar de gebruiker centraal in deze blog.

Meer applicaties dan ooit tevoren
Werkgevers willen productievere medewerkers en technologie wordt gezien als het middel om de productiviteit te verhogen. Maar is dat altijd zo? Feitelijk klopt het, maar de belangrijkste vraag is of iedere gebruiker ook de onderlinge verschillen en voordelen kent van het steeds grotere aantal applicaties. Waarom worden er bijvoorbeeld nog vragen per e-mail gesteld, terwijl dit ook in een chatbericht kan? Of zou het voor kunnen komen dat de mogelijkheid van videoconferencing wel geboden wordt, maar dat er toch collega’s zijn die weerstand hebben en niet zomaar willen of kunnen veranderen? Onbekend maakt onbemind. Dat er meer applicaties zijn dan ooit tevoren staat beschreven in recente blogs over bijvoorbeeld Microsoft Flow, Sway en PowerApps. De vraag blijft natuurlijk of deze productiviteitsverhogende tools nu ook gebruikt worden.

Omgaan met verschillende generaties
Bedrijven willen met nieuwe technologie aantrekkelijk zijn voor een nieuwe generatie door hen te laten beschikken over de meest recente tools. Flexibeler werken is waar het tegenwoordig om gaat, maar de generatie die jarenlang een vaste ‘negen-tot-vijf baan’ heeft gehad zal daar mogelijk wat langer aan moeten wennen. Daarom is het goed aandacht te schenken aan iedereen die extra hulp nodig heeft.

Welke eerste hulp kan je zelf geven?
Beter samenwerken en digitale verandering kan onder andere bereikt worden door:

  • Samenwerking te stimuleren. Laat medewerkers, die over extra kennis van een applicatie beschikken, deze kennis overdragen aan andere collega’s. Organiseer als voorbeeld maandelijkse kennissessies.
  • Rust te creëren. Bijvoorbeeld door apps die niet gebruikt worden voor zijn/haar functie te verwijderen of te helpen bij het inrichten van een persoonlijk dashboard.
  • De voordelen te laten ervaren. Soms is er slechts medegedeeld dat er nieuwe tooling beschikbaar is, zonder duidelijk te maken wat iemand eraan heeft.
  • Successen te delen. Dit werkt nog steeds het beste om medewerkers te doen veranderen.

Bron: The Sourcing Company | Foto: The Sourcing Company