Haag Wonen combineert invoering SAP & CHARE met cultuuromslag
De CorporatieGids 2014 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor “procesoptimalisatie”
Lagere beheerlasten per woning, 10% efficiencywinst en een jaarlijkse besparing van zo’n drie miljoen euro. Dat is de opbrengst van de grootschalige cultuuromslag die woningcorporatie Haag Wonen doorvoerde in combinatie met een SAP-optimalisatie door Ctac. En op de koop toe schiet ook de klanttevredenheid nog eens omhoog.
Efficiënter opereren en strakker sturen op kerncijfers. Met dit doel voor ogen ging bij Haag Wonen het roer om. De bedrijfslasten moesten omlaag, onder meer door procedures doelmatiger in te richten. Daarbij werd de bestaande SAPinstallatie nieuw leven ingeblazen. Operational excellence, daar ging het om. Meer rendement van ICT-investeringen en een hogere klanttevredenheid. Het SAP ERP-pakket dat Ctac optimaliseerde, bevat een fl ink aantal modules waaronder FI/CO, Real Estate, Plant Maintenance en Multi Resource Scheduling. Ctac implementeerde daarnaast ook haar eigen template CHARE. Deze in SAP geïntegreerde oplossing is toegesneden op de specifi eke brancheprocessen. Ze voorziet onder meer in intakeapplicaties voor klanten, functionaliteit voor klantcontact en webservices om mobiel werken te bevorderen.
Parallel startte Haag Wonen een grootschalig cultuurtraject. Enerzijds om iedereen mee te krijgen in de effi ciencymissie, anderzijds om het gebruik van de aangeschafte software makkelijker en aantrekkelijker te maken. Directeur Bedrijfsvoering Ria Koppen: “Van klachten werd serieus werk gemaakt. Was een klacht terecht bevonden, dan werd dat stuk van SAP aangepast met de CHARE-oplossing van Ctac die het gebruik vereenvoudigde.”
Spectaculaire besparingenToen de software eenmaal goed werd toegepast, moest er meer mee gedaan worden. Een goed voorbeeld daarvan was het verwerken van de invoer van reparatieverzoeken. Dat ging tot 2012 met veel handwerk gepaard. Klachten werden meerdere malen ingevoerd voordat ze naar een aannemer gingen; zelfs bij ontvangst van de factuur werd alles weer ingeklopt. Nu loopt alles gekoppeld aan hetzelfde casusnummer en is het handwerk vele malen lichter. “Daarbij is de klanttevredenheid gestegen. Vooral doordat er nu minder fout gaat”, meldt Koppen trots.
Dankzij alle verbeteringen wist Haag Wonen de beheerlasten per woning omlaag te brengen naar 475 euro (2012), terwijl dat in 2009 nog 603 euro betrof. Op een bestand van 23.000 wooneenheden vertegenwoordigt dat alleen al een besparing van zo’n drie miljoen euro. Procesverbetering heeft daar in grote mate aan bijgedragen. “Naarmate er meer routine komt in nieuwe werkwijzen, zullen we nog veel spectaculairdere besparingen kunnen noteren”, verwacht Koppen.
Een bijdrage van Ctac
Bron:CorporatieGids2014
Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Ctac in de CorporatieGids 2014 te bekijken.
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.