Performance Management vanuit het business, techniek en cultuur perspectief

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Van oudsher is de focus van Performance Management gelegen op de business kant van een bedrijf. Het vertrekpunt van Performance Management is de eigen missie en visie, waarbij management modellen zoals de Balanced Scorecard of kwaliteitsmodellen zoals het INK-model middelen zijn om de strategie vorm te geven en de gestelde doelen te behalen. Inherent aan het gebruik van deze business modellen is dat ze logischerwijs een business focus hebben. Naast het business perspectief zijn er nog twee andere perspectieven die gebruikt moeten worden bij de implementatie van Performance Management. Dit zijn het cultuur perspectief en het techniek perspectief. Simpel gesteld bepaalt men met het business perspectief wat er moet gebeuren, zorgt men met het cultuur perspectief dat het gebeurt en faciliteert men met het technisch perspectief hoe het gebeurt.


Het business perspectief
Performance Management heeft als doel bij te dragen aan het realiseren, ondersteunen en stimuleren van de strategische doelstellingen van het bedrijf. Het verzamelen van kennis en informatie draagt bij aan het realiseren van de strategische doelstellingen. De strategische doelstellingen komen als vanouds voort uit de missie en visie van een bedrijf. Op basis van de doelstellingen kunnen Kritieke Succes Factoren (KSF's) worden gedefinieerd die zijn opgebouwd uit Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI's). Het is van belang de bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar een doeltreffende manier van analyseren en rapporteren.

Het techniek perspectief
Om in staat te zijn effectieve rapportages en analyses te genereren is het cruciaal dat het technische perspectief voldoende aandacht krijgt. Met name bij Performance Management is het gebruik van de juiste tool niet altijd goed geborgd. Een algemene Business Intelligence tool zal vrijwel altijd onvoldoende functionaliteit hebben om de vaak complexe modellen eenvoudig en op een juist geaggregeerd niveau te kunnen ondersteunen. Zoals met alle techniek is het gebruik van de juiste tool een voorwaarde voor een goed gebruik in een organisatie. Goed gereedschap is het halve werk!

Het cultuur perspectief
Wat heb je aan een goede tool als deze niet of beperkt gebruikt wordt? Dit dient ondersteund en gecontroleerd te worden vanuit het cultuur perspectief. Het invoeren van Performance Management is onmogelijk zonder dat het dagelijkse gedrag van medewerkers gaat veranderen. Cultuur is een belangrijk aspect om de gedragsverandering te kunnen initiëren. Gedrag is de zichtbare kant van de organisatiecultuur. Verander gedrag en men verandert de cultuur. Omgekeerd geldt ook: verander cultuur en men verandert gedrag. Om het business perspectief te borgen in de organisatie is cultuurverandering een voorwaardelijk onderdeel van de implementatie van Performance Management.

Alles komt samen
De drie perspectieven moeten dus in onderlinge samenhang gaan werken bij de implementatie van Performance Management. Dit wil zeggen dat bij de implementatie gedrag/cultuur dient te veranderen, dat deze verandering ondersteund moet worden met een technische oplossing zodat het business perspectief zijn beslag kan krijgen. Het is de kunst van de leverancier om de drie gebieden niet alleen te kennen, maar ze werkelijk te beheersen. Het is de kunst van de klant om zich bewust te zijn van de drie gebieden en bereid te zijn er aandacht aan te schenken. In volgende blogs zullen we wat dieper ingaan op de verschillende perspectieven en hun wederzijdse beïnvloeding. Wanneer u wilt weten hoe wij dit hebben opgepakt bij een veelvoud van bedrijven en wanneer u meer wilt weten over onze kennis en kunde (of wanneer u alvast wilt weten wat wij in de volgende blogs gaan schrijven.........) neem dan gerust contact met ons op.

Door: Dr. J. Han Numan, Manager Bizzscore

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Bizzscore in de CorporatieGids 2014 te bekijken.