“Ver van huis” is de titel van het eindrapport van de parlementaire enquêtecommissie woningcorporaties. Roland van Vliet, de voorzitter van de commissie, overhandigde het donderdagmiddag 30 oktober aan de voorzitter van de Tweede Kamer. Afgelopen voorjaar en zomer hoorde de commissie wekenlang mensen uit de corporatiewereld en de politiek onder ede om uit te vinden wat er wellicht is mis gegaan in de sector en hoe dit kon gebeuren.
Zoals verwacht is de commissie in haar eindoordeel kritisch over het functioneren van de onderzochte corporaties. Eén van de zaken die duidelijk werd, was dat woningcorporaties slimmer moeten organiseren en meer moeten sturen op de bedrijfsvoering om hun maatschappelijke functie waar te kunnen maken. Af te leiden valt dat:
- rapportages worden gemist over het reilen en zeilen van de bedrijfsvoering binnen corporaties in onderlinge samenhang,
- er ondanks CORA -initiatieven onvoldoende eenduidige definities bestaan
- en stuurinformatie niet verbonden is met strategische doelstellingen.
De afgelopen jaren is er echter door verschillende corporaties hard aan gewerkt om de ‘achterstand’ in de besturing weg te werken met behulp van een stelsel van indicatoren dat duidelijk gekoppeld is aan de primaire doelstellingen. Een goed voorbeeld hiervan kan men terug zien bij Woonbedrijf uit Eindhoven. Door invoering van Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s) zijn daar prestaties op verschillende onderdelen in één oogopslag helder en kunnen er acties worden uitgezet om te verbeteren en om deze positieve wending te communiceren.
Daarbij wordt er gebruik gemaakt van zogenaamde strategiekaarten. Een dergelijke kaart geeft inzicht in de kritieke processen om de doelstellingen te kunnen blijven realiseren. In scorekaarten worden de resultaten op de KPI’s die onderdeel maken van zo’n kaart gepresenteerd. Alleen de meest essentiële indicatoren worden in dashboard-vorm met meters en grafieken gevisualiseerd. Met behulp van achterliggende informatie worden indien gewenst details getoond.
Met de dashboards kunnen meetresultaten eenvoudig geanalyseerd worden en kan het effect van uitgezette verbeteracties direct gemeten worden. Hierdoor is men beter in staat om effectief te sturen op de organisatiedoelstellingen. Uiteraard is er hierbij veel aandacht voor cultuuraspecten en de processen: Performance Management moet immers kunnen ‘landen’.
Bron: Bizzscore
Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Bizzscore in de CorporatieGids 2014 te bekijken.
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.