Woningcorporaties hebben de afgelopen jaren enorm gedigitaliseerd. Met als gevolg vaak complexe IT-landschappen, bestaand uit verschillende systemen. Deze moeten getest worden om een efficiënte bedrijfsvoering te garanderen. Maar het testen van software is vaak een ondergeschoven kindje bij woningcorporaties. Hoe wordt dit verheven tot een feestje zodat organisaties werken met software die voor hen werkt én er oog is voor de medewerker? CorporatieGids Magazine sprak erover met Business Consultants Marjolein Kronenburg en Miriam Kieboom van Chaptr2.
Het gebruik van software is voor corporaties niet nieuw, hoe komt het dat er nog steeds uitdagingen zijn bij het testen ervan?
Het veranderen van ERP-leverancier of het updaten van huidige software naar een nieuwe versie is geen bezigheid van alledag. Het hoort niet bij de core business van een corporatie en de testwerkzaamheden komen vaak boven op de eigen werkzaamheden. Daarnaast lag de focus voorheen vaak op het ERP-systeem en de interne processen. De laatste jaren heeft er een kanteling plaatsgevonden waardoor de huurder steeds meer centraal is gesteld. Ook door ontwikkelingen als datagedreven en efficiënt willen werken door lean management, is er veel veranderd en dat vraagt ook een andere benadering voor het testen van software.
Wat zijn de grootste uitdagingen waar corporaties tegenaan lopen bij het testen van software?
De beschikbare tijd is een grote factor. De hoeveelheid werkzaamheden is enorm bij een grote implementatie van bijvoorbeeld een nieuw ERP-systeem. Het is lastig om al deze werkzaamheden goed te plannen. Testen is dan zo’n voorbeeld waarbij er veel van projectmedewerkers wordt verwacht. Ook zijn prioriteiten en verwachtingen vaak niet goed afgestemd waardoor er een foutief beeld ontstaat over de gevraagde inzet van testers.
Daarnaast is de complexiteit vaak hoog. Door toename van het digitaliseren en automatiseren van processen zijn de applicatielandschappen van corporaties verder geëvolueerd. Applicaties zijn steeds vaker met elkaar gekoppeld. Die koppelingen wil je allemaal getest hebben voordat je live gaat.
Wat voor invloed hebben technologische ontwikkelingen op het testen van software?
Softwareleveranciers bieden hun software steeds meer als software as a service aan waarbij de software in basis door hen is getest. Echter als de corporatie de applicatie gaat positioneren in hun eigen steeds complexere applicatielandschap, verandert de context. Daarom moeten corporaties zelf de verantwoordelijkheid blijven nemen om met een goed werkend applicatielandschap live te gaan en niet alleen met een op zichzelf staande applicatie. Dus wil je in de breedte getest hebben zodat er voldoende vertrouwen is om ermee aan de slag te gaan. Zo’n testfase is daarom cruciaal.
Hoe richt je zo’n testfase effectief in?
Door op basis van het projectplan een testplan te maken waarin je alle uitgangspunten, randvoorwaarden en werkafspraken vastlegt. Dit testplan vormt de basis voor de testfase en het effectief laten plaatsvinden van de verschillende testrondes.
Een testtraject is effectief als alle testgevallen zijn getest, issues zijn verholpen en hertest zijn met een positief testresultaat, én testresultaten zijn bijgewerkt met het herziene testresultaat. Een testtool is hierbij een goed hulpmiddel. Ook moet er voldoende tijd gereserveerd zijn voor het testen.
Waarom is het testtraject bij woningcorporaties momenteel nog geen feestje?
De werkdruk bij corporaties is hoog. Zeker als er naast de reguliere werkzaamheden nog extra testtaken gevraagd worden. Er is vaak onvoldoende tijd beschikbaar waardoor testen een ondergeschoven kindje wordt. Projectleden die testen hebben positieve aandacht nodig, begrip voor de situatie en een luisterend oor. Wij van Chaptr2 hebben deze signalen omgezet naar een positieve testaanpak waarbij we juist rekening houden met de verschillen tussen mensen en met de doelen die we als team tijdens de testfase willen behalen. We merken dat het werkt en dat testers er blij van worden.
Waarom is dit zo belangrijk?
Als je niets doet met deze signalen dan werkt het contraproductief. Dan haal je de gestelde doelen niet en kun je niet met zekerheid zeggen of er met de juiste houding en diepgang is getest. Een positieve houding en gedrag van testers heeft invloed op de mate van vertrouwen in goed geteste software. Daarnaast wil je ook voorkomen dat je medewerkers uitvallen door de extra last van het testen. Door het omtoveren van het testtraject tot een feestje neem je de last weg.
Waar moeten corporaties vooral oog voor hebben als ze van testen een feestje willen maken?
Voor de zachte kant van de tester bij het testen. Hoewel we steeds meer digitaal kunnen oplossen, hebben we ook met mensen te maken. Mensen die er veelal tijdens een testtraject extra werkzaamheden bij krijgen. Dat kan voor frustratie en overbelasting zorgen. Zeker als het project niet helemaal verloopt zoals verwacht. Door oog te hebben voor het individu, kun je, in gesprek met elkaar, zorgen voor een prettig testklimaat.
Hoe verwachten jullie dat het testen van software de komende jaren zal veranderen bij corporaties?
Door de komst van nieuwe technologieën verwachten wij dat ook het testen van software steeds vaker geautomatiseerd kan worden. Veel leveranciers zijn hier ook al mee bezig en AI gaat hier zeker ook een rol in spelen. We houden deze ontwikkelingen nauw in de gaten en helpen corporaties hier graag mee. De snelle ontwikkelingen vragen ook steeds meer van de gemiddelde corporatiemedewerker. Het digitale DNA van een gemiddelde corporatiemedewerker zal naar verwachting steeds hoger worden. Ook hiervoor heeft Chaptr2 een mooie tool ontwikkeld om te zien waar een corporatie zich gemiddeld genomen bevindt.
Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Jan van der Ploeg
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.