Kubion over de succesvolle implementatie van een corporatiewebsite

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Je bent overtuigd: jullie worden een digitale(re) corporatie. Een mooie nieuwe website, natuurlijk responsive en mobile-first. Jullie dienstverlening wordt beter, want huurders kunnen direct online zelf hun belangrijkste zaken regelen. Jouw medewerkers houden meer tijd over voor klantgericht werken, aandacht voor én luisteren naar de klant. Daarmee gaat de klanttevredenheid vast en zeker omhoog. En wie weet, misschien kunnen jullie zelfs een webcare-team oprichten? Jouw organisatie 24/7 bereikbaar, dat klinkt goed.

Kortom, je bent ambitieus en enthousiast en kan niet wachten om te beginnen. Het eindresultaat is helder: een efficiënte en servicegerichte online dienstverlening.

En dan nu… even rustig ademhalen. Het implementeren van een nieuwe website voor online dienstverlening vergt tijd en aandacht. Alles valt of staat met een goede implementatie. Hoe zorg jij er nou voor dat dit project een groot succes wordt? We zetten onze tips voor het opstarten van een implementatieproject voor je op een rij.

1. Neem de tijd en bereid je voor
Het implementeren van een nieuwe website voor online dienstverlening moet je niet onderschatten. Er gaat enorm veel tijd en energie in zitten. (Klant)processen worden onder de loep genomen, de organisatie gaat op z’n kop, collega’s worden projectleden, andere collega’s moeten het werk opvangen en verwachtingen moeten worden gemanaged.

Uiteraard begin je een implementatie met een plan van aanpak en een projectplanning. Maar dan ben je er nog niet. Zeker als je met externe partijen werkt, is het belangrijk de tijd te nemen om alles duidelijk op papier te zetten. Wat ga je precies doen? Wie heb je waarvoor nodig? Is het haalbaar binnen de gestelde tijd en het budget? Zijn er onderdelen die nog onderzoek vereisen? Probeer zoveel mogelijk vooraf te tackelen en vergeet vooral niet om alle partijen tijdig bij het project te betrekken. Zeker externe partijen hebben een eigen agenda die snel kan vollopen. Aangezien je afhankelijk bent van deze externen is het handig om ruim te plannen, dan zit je altijd goed bij onvoorziene gebeurtenissen.

2. Doe het samen
Het is misschien een open deur, maar je doet het samen. Maak gebruik van elkaars expertise: vraag, leer, deel én praat met elkaar. Je kunt je eenvoudig op je eigen eiland terugtrekken, maar daarmee behaal je niet altijd het beste resultaat. Zorg juist voor een goede samenwerking tussen alle betrokken partijen. Plan bijvoorbeeld iedere week een stand-up waarin alle partijen vertellen wat ze hebben gedaan, wat ze gaan doen en tegen welke uitdagingen ze aanlopen. Zo blijf je op de hoogte wat er speelt en kun je snel inspelen op die onvoorziene hulpvragen. Ook externe partijen hebben de neiging om zich te verliezen in hun eigen werkzaamheden. Houd ze bij de les!

3. Communicatie is key
Betrek de organisatie bij de implementatie. Laat medewerkers meedenken met het proces. Geef bijvoorbeeld regelmatig een demo, zodat jouw collega’s precies weten wat er gaat veranderen. Bovendien geeft het hen de ruimte om vragen te stellen en feedback te geven. Je wilt dat zij de veranderingen omarmen, dus maak het leuk en vier je successen.

Hebben deze tips je aan het denken gezet? Mooi! Aan de slag! In het volgende blog krijg je vier tips om ook tijdens de implementatie van de website voor online dienstverlening successen te blijven boeken.

Bron: Kubion | Foto: Kubion