Kubion kent de business als geen ander

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De CorporatieGids 2014 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor ‘’Kubion kent de business als geen ander’’

“Een standaard bewezen oplossing, weinig tot geen maatwerk en het kunnen inzetten voor zowel de interne als externe klant; dat was onze strategische afweging om voor IRIS van Kubion te kiezen”, begint Alle Broersma het gesprek. Broersma is teammanager Facilitaire zaken & Informatisering bij Elkien. Sinds het voorjaar van 2013 gebruikt deze Friese corporatie IRIS (Intelligent Registratie en Informatie Systeem) voor het afhandelen en volgen van klantcontacten. In maart 2014 is het klantportaal MijnElkien live gegaan.

“In het begin moesten medewerkers wennen dat kennis niet meer uit hun hoofden, maar uit een systeem komt. Maar nu zijn ze erg positief over IRIS; kennis is snel en makkelijk te vinden, klanten krijgen een eenduidig antwoord en het is direct inzichtelijk wat er aan de hand is met de betreffende klant. Door het gebruik van beslisbomen komt een gebruiker snel tot een op de klant toegespitst advies. Denk aan het indienen van een reparatieverzoek. Door middel van een grafische plaat kunnen locatie, element en het defect worden gekozen en wordt automatisch de juiste werkopdracht gestart. Na het maken van een afspraak worden de gegevens weggeschreven naar onze onderliggende bronsystemen.”

MijnElkien
“De dienstverlening op MijnElkien is nagenoeg gelijk aan onze telefonische dienstverlening. Voor beide portalen wordt IRIS gebruikt. Huurders maken op MijnElkien gebruik van dezelfde beslis -boom als onze interne gebruikers. Dit betekent dat ze zelf een reparatieverzoek kunnen indienen en een afspraak kunnen maken, zonder tussenkomst van een medewerker. Een snelle afhandeling van één van de grootste processen was ook de belangrijkste pijler voor dit klantportaal. Daarnaast kunnen onze klanten hun gegevens opvragen en persoonlijke gegevens muteren. We gaan onze dienstverlening op MijnElkien nog verder uitbreiden, zodat een huurder ook direct via het internet een huuropzegging kan doen.”

Kubion
“De komst van IRIS heeft ons geholpen met het centraliseren van onze front- en backoffice en het optimaliseren van onze klantprocessen. Voorheen waren onze medewerkers verdeeld over vier verschillende vestigingen en was iedere vestiging zelf verantwoordelijk voor het afhandelen van klantcontacten. Dit zorgde voor onderlinge verschillen. Daarom zijn we in maart 2012 gestart met het centraliseren van ons KCC. Met hulp van Kubion hebben we onze klantprocessen inzichtelijk gemaakt in IRIS en vandaaruit onze processen verder geautomatiseerd. Inmiddels gebruiken alle loketten IRIS en krijgt iedere klant een eenduidig antwoord. Het helpt dat Kubion veel ervaring heeft met de verschillende processen binnen woningcorporaties. Ze kennen de business als geen ander.”

Auteur: Claire Wever, business consultant bij Kubion

Bron:CorporatieGids2014