Kees Grilis (Vestia): Huurdertevredenheid in de lift door service en efficiency

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Een lift moet veilig zijn en bewoners van A naar B brengen. Het klinkt simpel, maar om dat te bewerkstelligen is aan de achterkant van deze ‘beweging’ een soepele samenwerking tussen corporatie en onderhoudspartner nodig. Hoe creëer je zo’n situatie waarbij de klant zo goed mogelijk wordt geholpen? CorporatieGids Magazine sprak daarover met Kees Grilis, Vastgoedbeheerder Planmatig Onderhoud bij Vestia.

De grootste uitdaging bij liften is om onderhoud precies op het juiste moment uit te voeren, begint Kees. “We moeten er uiteraard voor zorgen dat het onderhoud in ons financiële plaatje past. Maar dat is niet het enige punt waar we naar kijken. Neem bijvoorbeeld een situatie waarin een kabel en katrol tegelijkertijd geplaatst zijn en de katrol versleten is. We kunnen ervoor kiezen alleen de katrol te vervangen, maar in sommige situaties is het beter om ook de omliggende onderdelen mee te nemen. Het is efficiënter qua tijd en geld omdat een extra onderhoudsmoment in de toekomst wordt voorkomen, en je verlaagt het risico op een storing. Die balans tussen lage kosten, weinig storingen en efficiënt werken is een continue zoektocht.”

Gesprekspartner
Vestia onderhoudt in z’n totaliteit ongeveer 800 liften. “Daardoor is het contact met de onderhoudspartners van groot belang,” legt Kees uit. “We willen geen ‘wij vragen, jullie draaien’ situatie, maar een werkwijze waarbij we echt partners zijn en ook technisch met elkaar in gesprek kunnen gaan. Om die reden heeft een groep medewerkers vorig jaar een verkorte cursus liftmonteur gevolgd. Natuurlijk zullen wij van Vestia nooit de expert zijn die onze onderhoudspartners wel zijn, maar dit stelt ons in staat volwaardig met hen te sparren over de juiste oplossing in liftbeheer.”

Vertrouwen
Daarbij is vertrouwen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer volgens Kees erg belangrijk. “Je hebt immers hetzelfde doel voor ogen, en het is fijn dat je hierdoor op elkaar kunt leunen en de beste service voor huurders kunt leveren. Een voorbeeld hiervan is de manier waarop wij samenwerken met Astralift. Zij zijn een van de partijen die ons liftonderhoud verzorgen, maar ook in samenspraak met ons het meerjaren onderhoudsplan opstellen. Dat is voor Vestia een groot voordeel, omdat zij immers de expert zijn en weten wat er wel of niet hoeft te gebeuren.”

Inspelen op storingen
Hoewel liften in de kern nog steeds hetzelfde zijn als vijftig of honderd jaar geleden, heeft aan de achterkant een grote ontwikkeling plaatsgevonden. Kees: “Er zit tegenwoordig veel meer elektronica in een lift. Zo kunnen wij op afstand zien was de status van een lift is, in een logboek zien wat voor reparatiewerkzaamheden een monteur heeft uitgevoerd en de beschikbaarheid controleren. Dat helpt ons efficiënter te werken omdat er minder opgezocht hoeft te worden, maar ook om sneller in te spelen op eventuele storingen. We hebben de afspraak met onze onderhoudspartners gemaakt dat er minimaal vier onderhoudsbeurten per jaar zijn – eventueel verhoogd als er sprake is van veel gebruik – zodat de stilstand tot een minimum wordt beperkt. Daarnaast is de afspraak om na een melding een lift weer binnen zes uur gebruiksklaar te hebben. Op die manier willen we ervoor zorgen dat de uptime van onze liften minimaal 99 procent is.”

Langer thuis wonen
Waar verschillende woningcorporaties nadenken in het vraagstuk om huurders langer thuis te laten wonen, heeft Vestia hierin al de eerste ervaringen opgedaan. “Liften kunnen hierin een belangrijke rol spelen,” legt Kees uit. “Wij verhuren enkele complexen aan zorginstellingen en de vragen die daar worden gesteld omtrent liften, kunnen we vertalen naar complexen voor reguliere huurders. Zo wonen in zorgcomplexen relatief veel mensen die gebruikmaken van een scootmobiel of rolstoel. Daar moet je als woningcorporatie rekening mee houden, bijvoorbeeld in de hoogte van knoppen in de lift of het toevoegen van een helling zodat mensen makkelijk naar binnen of buiten kunnen rijden. Vaak zijn zulke kleine aanpassingen voldoende om een groot verschil te maken voor de huurder, die ondanks mobiliteitsproblemen langer kunnen genieten van hun huis.”

Liftbewegingen voorspellen
Door daarbij nieuwe technologieën te omarmen kunnen liften in de toekomst nog efficiënter worden ingezet, sluit Kees af. “Denk aan eerdergenoemde systemen waardoor je – bijvoorbeeld elektronische – problemen op afstand kunt verhelpen. Of door liften te integreren met toegangssleutels waardoor je kunt voorspellen waar iemand die een pand binnenkomt heen gaat, zodat de lift alvast klaargezet kan worden. Momenteel ligt dat nog in de toekomst, maar de kern blijft wel hetzelfde: ervoor zorgen dat huurders op een prettige en veilige manier van A naar B kunnen komen.”

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: Jan van der Ploeg