In de huidige tijd hebben organisaties veel middelen die kunnen helpen bij het verkrijgen van inzicht. Via proces- en datamining kunnen we veel gegevens ontsluiten. Ook middels moderne dashboards is het mogelijk (realtime) informatie te krijgen. De middelen worden steeds geavanceerder. Data zijn de nieuwe olie wordt ook wel gezegd. Steeds meer willen we weten en een steeds beter inzicht willen we hebben. Erg mooi allemaal, maar wat levert dit inzicht op? Vaak niet de verandering die we hoopten te bereiken.
Het hebben van inzicht zorgt er namelijk nog niet voor dat organisaties en mensen binnen die organisatie zich anders gaan gedragen of een ander gedrag gaan vertonen.
Het opstellen van dashboards, risico overzichten en in control statements is gewoon output. Het is ook belangrijk dat we daadwerkelijk iets doen met dit verkregen inzicht en acties gaan ondernemen. Want aan alleen een mooi gegenereerd dashboard hebben we niets.
Recent sprak ik een manager die opmerkte: ‘Mooi, zo’n PowerBI dashboard. Maar hoe zie ik nu dat mijn mensen ander gedrag gaan vertonen? Het maakt me niet uit welke tools we tot onze beschikking hebben maar als we er vervolgens niets mee doen heb ik er niets aan.’
Vaak zijn dit soort ondersteunende middelen relatief gemakkelijk te bedenken maar des te lastiger om te implementeren. Wat ik bij klanten tegenkom is dat ze de spullen wel hebben, maar het gebruik ervan lastig vinden. Zeker ook omdat het verkregen inzicht niet altijd is wat men zou willen zien.
De basisvraag blijft: wat doen we met het inzicht? Binnen veel organisaties vindt men dit spannend.
Hoe gaan we dan daadwerkelijk veranderen? Welke zijn de onderliggende principes zodat inzicht leidt tot verandering.
Bedenk goed
Zorg voor een fit in de organisatie van de verandering en bedenk dat er niet één oplossing is voor alle problemen……. Vaak zijn veranderingen en principes gemakkelijk te bedenken maar des te lastiger om te implementeren. Maak gebruik van gamification om de transformatie echt te laten ervaren in de praktijksituatie. Benoem concrete acties en zorg dat consequenties verbonden worden aan het handelen of het juist niet handelen.
Veranderingen worden vaak goed gepland maar slecht uitgevoerd. Ben je bewust dat een verandering voor iedereen anders is.
* Hermkens, F., Dolmans, S., & Romme, S. (2019). A vignette study of middle managers’ responses to continuous improvement initiatives by top management. International Journal of Business and Social Science, 10(6), 100-115.
Bron: MLC, Foto: MLC
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.