Inspelen op trends & ontwikkelingen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Digitalisering, cultuur, outsourcing, leiderschap, assetmanagement, ketensamenwerking, procesoptimalisatie, informatiebeleid, data ontsluiting & beheer, IT-alignment, agile, AVG, dienstverlening, efficiëntie, houding & gedrag, ontwikkel- & verandercapaciteit en kwetsbare doelgroepen. Het is een greep uit de vele thema’s die bij woningcorporaties op de agenda staan. Het zijn uiteenlopende thema’s vanuit verschillend perspectief: zowel vanuit de ‘bestuurskamer’ als vanaf de werkvloer.

Daarbij komen we grote verschillen tegen: waar de ene organisatie al heel ver is met een groot aantal thema’s, staat een ander net aan het begin. En als deze thema’s net een plek hebben gekregen, staan de volgende onderwerpen alweer op stapel. Kortom: de ontwikkelingen en wetgeving zorgen voor een continue dynamiek!

Veranderende omgeving
Corporaties hebben veel op hun bordje. Vanuit de overheid moeten ze aan veel wetgeving voldoen, de AVG is daar momenteel een goed voorbeeld van, maar dat is zeker niet het enige. Vanuit de opgave die corporaties hebben, vraagt de doelgroep meer en meer aandacht. Het vastgoed moet men verduurzamen, sowieso worden veel corporaties uitgedaagd om weer flink vastgoed te ontwikkelen. En vanuit de bedrijfsvoering bezien zijn digitalisering, klantfocus en efficiëntie belangrijke onderwerpen op de agenda. De vraag is hoe je deze verschillende thema’s en opgaven onderbrengt in organisaties die van oudsher misschien minder gewend zijn aan al die dynamiek.

Organisatieontwikkeling
Al deze trends vragen om ontwikkelkracht bij corporaties. En bovenal om flexibiliteit van medewerkers. De reguliere werkzaamheden gaan gewoon door en we zien dat medewerkers daarnaast veel gevraagd worden om hun steentje bij te dragen aan projecten. Hoe ga je hier als organisatie mee om? Hoe krijg je medewerkers mee in de ontwikkeling van de organisatie in een continu veranderende omgeving?

De succesfactoren van organisatieontwikkeling
Organisatieontwikkeling gaat in onze opvatting over zowel de boven- als onderstroom. Met de bovenstroom bedoelen we alle zichtbare veranderingen. Denk aan een nieuw kantoor, een fusie of een nieuw systeem, ofwel een project. Maar daarnaast is er ook de onderstroom: gevoelens die medewerkers hebben, misschien angsten, onzekerheden, verlangens en uitdagingen die mensen zien. En beiden zijn te beïnvloeden; sterker nog aandacht voor allebei is noodzakelijk om organisaties succesvol een stap verder te brengen.

Als het gaat over de bovenstroom gaat, is het wat ons betreft zaak om duidelijke keuzes te maken. Als medewerkers bijvoorbeeld een rol vervullen in een project is het zaak dat ze daarvoor de tijd te krijgen. Maak de beweging ook maar zichtbaar: waar gaan we heen met onze organisatie? Waarom doen we dit? Het is ook zaak om echt aandacht te besteden aan de beweging die van de medewerker de komende jaren wordt verwacht en de uitdaging die ze daarbij ervaren. En dat begint bij luisteren: waardevrij en oordeelvrij luisteren. Een dialoog is daarvoor een goede gespreksvorm. De term gebruiken we vaak, maar een echte dialoog is niet zomaar een gesprek. Het is eigenlijk een manier om goed te luisteren en elkaar te bevragen.

Wat is nodig om in beweging te komen?
Er is een aantal elementen onontbeerlijk voor succesvolle organisatieontwikkeling en -verandering. Dit zijn vooral:
• het “waarom” is kraakhelder: waarom is ontwikkeling nodig en wat is de urgentie, wat als we niet ontwikkelen, wat gebeurt er dan?
• waarheen: hoe ziet het toekomstbeeld eruit, waarheen ontwikkelen we?
• hoe gaan we het doen: wellicht geen uitgestippeld pad (een verandering kun je niet plannen, de interventies wel) maar een ontwikkelrichting waarin we continu bijstellen, bijschakelen en loslaten waar nodig;
• voorbeeldgedrag. Het is een open deur misschien, maar gedrag is besmettelijk. Goed voorbeeld gedrag doet volgen;
• betrokkenheid, verbinding en commitment van het management. Je kan niet van medewerkers verwachten dat ze een beweging oppakken als het management alleen maar toekijkt. Samen aan de slag is het credo;
• faciliteren. Medewerkers krijgen de tijd en middelen die nodig zijn;
• bijsturen. Uiteindelijk is het ook van belang dat we gewenst gedrag belonen en ongewenst gedrag ontmoedigen.

Een verandering, een nieuwe stip aan de horizon kan er voor medewerkers “eng” uitzien: de weg is smal en onbekend, er zijn nog maar weinigen die je voorgingen. De oude weg is breed en bekend.

Dan is het fijn als het duidelijk is waar we heen moeten. En dan is het fijn als we voorbeeldgedrag zien, dat gewenst gedrag gezien en beloond wordt en dat medewerkers de middelen en handreikingen krijgen om de nieuwe stap te zetten.

Maar er is meer! En dat noemen wij de kracht van enthousiasme & energie. Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden. Het is dus een eigen keuze om wel of niet mee te doen met een beweging in een organisatie. Wij zijn ervan overtuigd dat lol, passie en positieve energie een enorme bijdrage kunnen leveren aan een dergelijk traject. Daarom is dat ook een van onze klantbeloften: energie en passie. Wat we verder beloven? Aandacht voor de mens en aandacht voor resultaat!

Meer weten?
We komen graag bij je langs om over de uitdagingen van jouw organisatie verder te praten.

Bron: CorporatieGids 2018 | Foto: Andersom