Houd het simpel!

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Vorige week hadden we een pizzasessie over software voor projecten en uren. In ons vak is het erg belangrijk om continu je kennis op peil te houden. Daarnaast is het ook gewoon leuk om samen met collega’s nieuwe dingen te leren. Wat we daar zagen was onder andere de nieuwste variant van Exact Online. En ik moet zeggen dat iedereen behoorlijk onder de indruk was van de functionaliteit. Bijna onvermijdelijk kwam de vraag of wij er zelf mee zouden kunnen werken. Bijna onvermijdelijk kwamen ook de bezwaren: ‘daar is ons proces veel te ingewikkeld voor’ en ‘dan zouden we dit of dat missen’. Een reactie die we vaak horen als het over software-as-a-service uit de cloud gaat.

De Engelsen zeggen ‘keep it simple, stupid’, maar ik wil u niet beledigen, dus vandaar de ietwat vrije vertaling. Als je het omdraait kun je zeggen dat het slim is om je aan deze stelregel te houden. Geen overbodige dingen doen en je processen ‘lean’ maken. Dat was altijd al zo, maar met de komst van de cloud is er een extra reden bijgekomen. Als je het simpel houdt is de kans groot dat je gebruik kunt maken van standaard software en ben je een stuk voordeliger uit. Niet zozeer als je de aanschaf plus onderhoud van klassieke bedrijfssoftware vergelijkt met het abonnement over 5 jaar, maar vooral in de jaren na ingebruikname. Geen updates, geen dure consultants over de vloer en geen maatwerk.

Dat klinkt als een bedreiging van onze omzet en dat is het ook. Toch kunnen en willen we niets anders dan u een goed advies geven, ook als dat standaard software uit de cloud is. Gelukkig voor ons zijn en blijven er organisaties die niet uit de voeten kunnen met standaard software. Dat worden er wel steeds minder, want software-as-a-service ontwikkelt zich razendsnel. Waar nu 80% nog werkt met bedrijfssoftware die op een lokale server geïnstalleerd is en 20% in de cloud, kan dat over 5 jaar wel eens omgedraaid zijn.

Als u te lang wacht met het versimpelen van uw processen bent u in het nadeel ten opzicht van uw concurrenten. Dan kunnen zij goedkoper werken en hun aandacht richten op terreinen waar je wél het verschil kunt maken zoals business intelligence en klantenservice. Er is veel te winnen met eenvoud; het kan zelfs het verschil maken tussen succes en faillissement. Waarmee ik niet wil zeggen dat het simpel is om het simpel te houden. Er zijn altijd bezwaren, zeker als uw organisatie wat groter is en al wat langer bestaat. Maar het kan, kijk maar naar bijvoorbeeld start-ups. Het vereist een bepaalde mindset om je te schikken naar de mogelijkheden van de software. We hebben misschien te lang gedacht dat met software alles mogelijk is. Hou het simpel en je zult rijkelijk beloond worden.

Door: Leen Rietveld, Aspect | ICT