Hoe het Huurdersportaal van Elan Wonen presteert

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Kim de Lugt, medewerker Communicatie bij Elan Wonen, was actief betrokken bij de implementatie en introductie van het Huurdersportaal. Ze is nu voorbereidingen aan het treffen voor de tweede communicatieronde, want zo zegt ze: "We staan voor de uitdaging om de volgende groep huurders naar het Huurdersportaal te trekken."

Een half jaar na de introductie van het portaal, deelt Kim de belangrijkste lessen die ze heeft geleerd tijdens het hele traject.

# 1 Werk stap voor stap
"Rol het Huurdersportaal in verschillende fasen uit. Zo kun je alles goed monitoren: wat gebeurt er, hoe reageren huurders op de introductie, is het te overzien voor de klantenservice? We hebben bij de introductie een speciale folder en flyer uitgegeven. Die werkten heel goed, want huurders zagen gelijk wat er allemaal kan met het Huurdersportaal. Het heeft ons veel huurders opgeleverd die zich hebben aangemeld."

# 2 Monitor de statistieken van het Huurdersportaal
"We monitoren de handelingen van onze huurders via de servicedesk van Batavia Groep. Hier kunnen we straks nog makkelijker direct contact maken met onze huurders via een ticketsysteem. In de servicedesk hebben we goed overzicht over statistieken zoals het aantal ingediende reparatieverzoeken en het aantal huurders dat heeft ingelogd. Dat is inmiddels zo'n 24% van al onze huurders, een heel hoog percentage als je bedenkt dat veel huurders bijna nooit contact opnemen met Elan Wonen."

De meest verrichte handelingen op het Huurdersportaal van Elan Wonen zijn tot nu toe:

  • Reparatieverzoek indienen
  • Huur betalen via iDEAL
  • Gegevens aanpassen
  • Vraag versturen

# 3 Zet video in om processen te verduidelijken

"We hebben samen met Batavia Groep een video gemaakt waarin we het belangrijkste proces uitleggen: het indienen van een reparatieverzoek. Hiermee willen we onze huurders laten zien dat het heel eenvoudig is om via het Huurdersportaal een reparatieverzoek in te dienen en in te plannen op de dag en het tijdstip dat het de huurder uitkomt. Naar deze video verwijzen we in de tweede communicatieronde."

# 4 Betrek je collega's erbij
"We hebben collega's gestimuleerd om mee te helpen het portaal onder de aandacht te krijgen. Bij meer dan 650 aanmeldingen van huurders voor eind december 2013, zouden we een aantal iPads mini verloten onder collega's. Het ging zo goed, we waren er in no-time al dik overheen."

Bron: Batavia Groep