Generatie Z, iedereen die tussen 1995 en 2010 geboren is, wordt vroeg of laat jouw klant of medewerker. De grote vraag is of jij daar klaar voor bent. Want deze generatie heeft zo zijn eigen behoeftes en kenmerken. (Her)ken ze, neem ze serieus en vorm de ideale match!
De tieners en twintigers van de Generatie Z kennen nauwelijks grenzen. Ze zijn opgegroeid met een smartphone in de hand en besteden meer uren online dan welke generatie dan ook. De smartphone gaat overal mee naartoe. Zelfs naar douche en wc. Continu online zijn is de standaard en de wereld is hun speelveld. Ze praten liever via een app dan dat ze een telefoongesprek voeren. Laat staan dat ze live naar je toe komen om iets te vertellen of vragen. Ze halen hun informatie en inspiratie uit blogs en vlogs. 'Influencers' zijn bijna heilig en kunnen merken maken en breken.
Goede wifi is basisbehoefte nummer 1
Alle technologie van de laatste jaren heeft ervoor gezorgd dat deze generatie in een oogopslag letterlijk meer ziet dan de voorgaande generaties. Maar dan wel snel en liefst alles tegelijkertijd, want deze generatie is niet uitgerust met een lange aandachtscurve. Ze kunnen tegelijkertijd films streamen, appjes beantwoorden en een online spelletje spelen. Goed wifibereik en lange batterijduur zijn dan ook basisbehoeften geworden.
Faciliteer mij!
Het klinkt allemaal ideaal. Deze generatie is altijd bereikbaar, heeft de wereld in de broekzak en alles binnen handbereik. Maar schijn bedriegt, want deze generatie is ook opgegroeid in een tijdperk van (financiële) crisis en in een tijd dat terroristische aanslagen de wereld veranderden. Dat maakt dat Generatie Z onzeker is over de toekomst, ze weten dat niets voor eeuwig is. Dat maakt ze een stuk realistischer dan hun voorgangers van Generatie Y met de 'Make it happen' mentaliteit. Anders gezegd: je moet hard werken en blijven ontwikkelen om iets van je leven te maken. Generatie Z hoeft niet te weten hoe iets heet of werkt, maar wil weten hoe iets hen kan faciliteren.
Wat betekent dit voor service bieden?
Snel, sneller, snelst. Dat is wat deze generatie kenmerkt. Voor organisaties die service bieden is het dus belangrijk dat zij snelle service bieden. En goede. Generatie Z vindt dit vele malen belangrijker dan het kanaal waarop deze service geboden wordt. Dat neemt niet weg dat ze wel verwachten dat ze vrije beschikking hebben in die kanaalkeuze. De hang naar instant beschikbaarheid en persoonlijke beleving, creëert een noodzaak aan standaardisatie, maar wel op (hun) maat. Kortom, deze go-getters willen online zelf dingen kunnen doen en regelen, en verwachten antwoorden op maat.
Wat betekent dit voor jouw producten?
Dit is de generatie die staat voor vrijheid, gelijkheid en broederschap. Ze zijn gewend om te delen en doen dit via allerlei online communities. Ze staan ervoor open om mee te denken, aan te scherpen en betrokken te zijn bij allerlei ontwikkelingen. Gebruik deze kennis en laat ze actief deelnemen in je gebruikersgroepen, vraag hun mening en gebruik ze als testers. Neem ideeën serieus en werk ze samen uit. Als gebruiker, of vraag ze om (tijdelijk) medewerker te worden. Want flexibiliteit, op welke manier is de nieuwe standaard. En daar hoort ook bij dat Generatie Z graag de eigen tijd invult. En als dat om werk gaat, betekent dit dat ze meer online en parttime zullen werken.
Ben je klaar voor Generatie Z?!
Zorg dan dat je deze generatie duidelijk laat zien waar je voor staat, door je kernwaarden te vertalen naar wat dit voor hen betekent, en dit in ieder geval via social media te communiceren. Vertel bijvoorbeeld wat je doet om je betrokkenheid bij de huurder te tonen.
Zorg ook dat je hen faciliteert zodat zíj goed kunnen functioneren. Optimaliseer bijvoorbeeld je zoekfunctionaliteit op je selfservice website, voeg toptaken toe zodat ze snel en makkelijk zaken kunnen regelen, en biedt de mogelijkheid om via diverse kanalen te communiceren. Maar ook een bevestigingsberichtje dat een actie of feedback is opgepakt en details over wie, wat, wanneer en hoe, helpt hen zorgeloos door te gaan. "You got this!"
Tenslotte ziet deze generatie doorontwikkelen als enige zekerheid voor de toekomst. Verdiep je in thema's die deze generatie bezighoudt, en stem daarop je ontwikkelingen af. Een kennisplein waar je huurders informeert over ontwikkelingen is zo'n voorbeeld. Maar bij voorkeur wel zo relevant mogelijk. Zij weten dat er technologieën zijn die het mogelijk maken om informatie, en vraag & antwoord precies op hen af te stemmen (zoals AI en Chatbots). Hoe sneller je die inzet, hoe hoger het vertrouwen in een gezamenlijke toekomst.
Wij bij Kubion zijn klaar voor Generatie Z! Zij zijn zelfs al in ons midden ter inspiratie voor onszelf én onze klanten.
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.