FidesWonen zet met nieuwe I&A-strategie een stip op de horizon

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

"Na de fusie van drie verschillende corporaties in FidesWonen hadden wij last van aanpassingsproblemen met onze automatiseringspakketten." Dat zegt René van den Berg, I&A-medewerker bij de woningcorporatie uit Goeree-Overflakkee (Zuid-Holland). Om deze problemen te verhelpen schakelde de corporatie de hulp in van HC&H Consultants, die de fusieorganisatie onder meer hielp met het opstellen van een nieuwe Informatisering en Automatisering-strategie.

FidesWonen ontstond in 2011 door de samenvoeging van Woningbouwvereniging Den Bommel, Bouwvereniging Sommelsdijk en Woningbouwvereniging Dirksland. Deze fusie was volgens René de oorzaak voor de eerdergenoemde I&A-problemen: "Bij de drie partijen werd met verschillende softwarepakketten gewerkt. Dit heeft met name in de beginfase voor problemen gezorgd."

Verbeterpunten
Om dit euvel op te lossen is FidesWonen dit jaar begonnen met het opstellen van een nieuwe I&A-strategie, onder begeleiding van HC&H Consultants. "Onze nieuwe strategie is opgebouwd uit een aantal speerpunten," legt René uit. "Denk hierbij aan punten als Proces, Organisatie en Applicatie. Samen met HC&H hebben wij bij elk punt de te nemen stappen in kaart gebracht voor de komende drie jaar, om te kijken hoe wij ons kunnen vernieuwen en verbeteren."

Een ander voorbeeld van zo´n speerpunt is volgens René het punt 'Klant': "Hiermee bedoelen wij de digitale informatievoorziening richting de huurders. Wij willen interactieve bronnen zoals ons klantportaal, social media en onze website meer inzetten om dichter bij de klant te komen, zonder het persoonlijke contact uit het oog te verliezen."

Uitdragen motto belangrijk
FidesWonen noemt het haar missie 'een betrouwbare corporatie te zijn die diverse doelgroepen in staat stelt zich in hun eigen woonwensen te voorzien, die anders daartoe niet in staat zouden zijn'. Het uitdragen van dit motto is volgens René van den Berg meegenomen in de totstandkoming van de nieuwe I&A-strategie.

"Informatisering en Automatisering kan een belangrijke rol spelen in het volbrengen van onze missie. Daarom zullen wij de komende jaren kijken hoe we processen kunnen optimaliseren, beter kunnen inspelen op digitalisering en de informatiehuishouding beter kunnen organiseren."

"Het nieuwe I&A beleid betekent voor FidesWonen een verbeterslag voor zowel informatiehuishouding als automatisering," gaat René verder. "Dit komt vooral tot uiting door verbeteringen en vernieuwingen op het gebied van bijvoorbeeld een eenduidig begrippenkader, ondersteunende applicaties en procesoptimalisatie."

Stip op de horizon
De uiteindelijke keuze om bij de totstandkoming van de strategie voor de hulp van HC&H Consultants te kiezen, was volgens René een gemakkelijke: "Wij wisten dat HC&H een juiste partner voor FidesWonen was gezien onze eerdere ervaringen bij de aanpassingsproblemen direct na de fusie. Erik Lammers van HC&H heeft destijds voor rust op de werkvloer gezorgd. Hij was volgens ons de aangewezen persoon om de nieuwe I&A strategie via een stip op de horizon binnen FidesWonen neer te zetten.”

"Erik Lammers heeft ervoor gezorgd dat iedereen goed op de hoogte was van de inhoud bij de totstandkoming van de strategie. Hij heeft werksessies opgesteld waarbij medewerkers van alle afdelingen binnen FidesWonen aanwezig waren. Zij kregen de opdracht om diverse onderwerpen met hun collega's te bespreken - zoals het maken van een SWOT-analyse - zodat er vanuit de hele organisatie werd nagedacht over de totstandkoming van de strategie."

Coachende rol
Een van de resultaten uit de nieuwe I&A-strategie is een projectenkalender voor de corporatie. "Zo'n kalender is een opsomming van alle te maken stappen in de nieuwe strategie," legt René uit. "Elk onderwerp is aan een tijdsfase gekoppeld, waardoor wij precies weten wanneer welk punt moet worden behaald. Door de bijdrage van HC&H heeft FidesWonen goed inzicht in de tijdsplanning van haar nieuwe I&A-beleid."

"Daarnaast heeft HC&H Consultants ook een coachende rol op zich genomen tijdens het proces. Hierdoor lieten ze ons bewust nadenken en beslissingen nemen over de te nemen stappen, terwijl ze zelf slechts de richtlijnen aangaven."

"Een voorbeeld hiervan was het ondernemersplan van FidesWonen. Hierin stonden verschillende doelstellingen geformuleerd, die wij uiteindelijk zelf hebben vertaald naar de mogelijkheden binnen onze I&A-strategie. Hierdoor heeft HC&H vanuit een onpartijdige positie de voor- en nadelen voor FidesWonen duidelijk zichtbaar gemaakt."

Kort implementatieproject
Om de nieuwe I&A-strategie meester te worden, hadden de werknemers slechts drie werksessies nodig. Een 'kort maar krachtig' implementatieproject, wat volgens René niet voor veel belasting zorgde bij de organisatie: "Als je zo'n korte tijd hebt om een traject te doorlopen, dan zorgt dit voor een praktijkgerichte aanpak. Daarnaast duurde elke sessie maximaal twee uur. Iedere werknemer moest dus vooraf zijn of haar huiswerk gedaan hebben, iets wat onderling werd besproken. Dit ging bijvoorbeeld over de vertaling van de CORA-uitgangspunten naar de maatstaven binnen FidesWonen."

Om ervoor te zorgen dat na een kort maar krachtig implementatietraject de nieuwe strategie bij de medewerkers beklijft, is het volgens René essentieel om het beleid te blijven herhalen: "De eerdergenoemde speerpunten staan tijdens elk afdelingsoverleg op de agenda, zodat ze regelmatig besproken worden. Ook zullen andere werkzaamheden uit de projectenkalender door de hele organisatie worden aangepakt. Medewerkers blijven hierdoor constant betrokken bij de ontwikkelingen binnen FidesWonen, gefocust op de nieuwe I&A-strategie."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van HC&H Consultants in de CorporatieGids 2015 te bekijken.