Heb je een eigen huis? Dan is de kans groot dat je lid bent van de Vereniging Eigen Huis, de belangenvereniging voor huizenbezitters in Nederland. Bij de aankoop van je huis heb je waarschijnlijk ook een keuring laten uitvoeren. Misschien wel door een inspecteur van de Vereniging Eigen Huis. Eigen Huis gebruikt daarvoor sinds kort software van Bright Answers. Eigen Huis heeft Bright Answers uit vijf aanbieders geselecteerd voor de ontwikkeling van haar inspectie-app. De inspecteurs zijn laaiend enthousiast.
Vereniging Eigen Huis
Vereniging Eigen Huis behartigt de belangen van ruim 700.000 huizenbezitters en potentiële huizenkopers in Nederland. Ze stelt problemen op en rond de woningmarkt aan de kaak, lobbyt bij de politiek, organisaties en bedrijven, en prikkelt de markt met concurrerende diensten. Daarnaast voorziet ze haar leden van allerlei diensten en adviezen, al dan niet tegen betaling. Eén van die diensten is de bouwtechnische keuring voor bestaande woningen en opleverkeuringen voor nieuwbouwwoningen. Aspirant-kopers van bestaande woningen kunnen zo achter verborgen gebreken komen en kunnen inzicht krijgen in de onderhoudsbehoefte op korte en lange termijn. Kopers van nieuwbouwwoningen krijgen met de keuring inzicht in de oplevergebreken van de aannemer.
Inspectie-app met Appbuilder
Eind 2015 heeft Eigen Huis vijf aanbieders gevraagd een nieuw hulpmiddel voor de inspecteurs te ontwikkelen, waarmee ze de dienstverlening beter en efficiënter kan maken. Tot dan toe gebruikten inspecteurs een native inspectie-app op dedicated devices. Daar ging nog weleens iets mis mee en het beheer was omslachtig, tijdrovend en gezien de hedendaagse mogelijkheden nogal duur. Dus daagde Eigen Huis de aanbieders uit om een voorstel te doen voor verbetering van de ondersteuning van de inspecteurs en van de backoffice.
Bright Answers heeft volgens directeur Peter Riemens de wedstrijd glansrijk gewonnen:
‘We hebben een geweldig goed voorstel gedaan op basis van de inspectie-app voor woningcorporaties. Die hebben we met ons Appbuilderplatform ontwikkeld. Dat voorstel viel erg goed. We zijn nu bezig met uitrollen. Ik kan niet anders zeggen dat we een briljante en hippe app hebben ontwikkeld. Overigens ben ik onze partner InfoSupport wel erg dankbaar. Eigen Huis had de aanvraag in eerste instantie bij InfoSupport neergelegd. Webapps behoren echter niet tot InfoSupports kerncompetenties.’
Inspectie-app als progressive webapp
Bright Answers heeft eigenlijk twee apps ontwikkeld: één voor de inspecteurs en één voor de backoffice, die via de enterprise servicebus (ESB) van InfoSupport met elkaar en met andere bedrijfsapplicaties kunnen communiceren. Riemens spreekt van progressive webapps en legt uit hoe de apps werken: ‘De inspectie-app heeft alle voordelen van een native app tegen aanzienlijk lagere aanschaf- en beheerkosten. Inspecteurs lopen door de woning met de app op hun tablet of laptop. De app werkt volgens het bring-your-own-device-principe. Belangrijk omdat Eigen Huis met 120 zzp-inspecteurs werkt. Iedereen heeft zijn of haar eigen voorkeur voor een device. Aan het begin van elke werkdag logt een inspecteur in op de app, daarin zijn dan de geplande keuringen voor die dag geüpload. In de woning gebruikt hij/zij de app om alle keuringsaspecten als een checklist langs te lopen en van commentaar en adviezen te voorzien. De app werkt ook offline. Dus ook zonder wifi-verbinding kan de app gebruikt worden en worden gegevens in de lokale cache opgeslagen. Zodra er een internetverbinding is worden de gegevens gesynchroniseerd en verwerkt in de verschillende bedrijfsapplicaties van Eigen Huis. De klant tekent zet na afloop van de keuring zijn handtekening met het device in de app als hij het eens is met de bevindingen van de inspecteur. Binnen twee dagen ontvangt hij het complete keuringsrapport, met adviezen en kostenindicaties voor toekomstig onderhoud in zijn mailbox.’ Inmiddels heeft Bright Answers de app voor de helft uitgerold onder de bouwkundige inspecteurs. Riemens: ‘Tijdens de ontwikkeling hebben bouwkundige inspecteurs als klankbord gediend en voor de uitrol hebben we proefkeuringen door inspecteurs laten uitvoeren om eventuele kinderziektes eruit te halen. De bouwkundige inspecteurs die nu met de app werken, zijn laaiend enthousiast. Ze willen niet anders meer. Bij de uitrol van de eerste tranche hoorde ik dat iemand nog een kleine bug had ontdekt en dat bij Eigen Huis meldde. Daar werd voorgesteld om maar even op de oude app terug te vallen. Dat wilde deze inspecteur voor geen goud. Het foutje was niet blokkerend. Overigens hebben we geen enkel ander probleem tijdens de uitrol ervaren.’
Naast de inspectie-app heeft Bright Answers met de Appbuilder een beheerapplicatie voor de backoffice van Eigen Huis ontwikkeld. Riemens: ‘De beheerapplicatie is via de ESB van Infosupport aan de inspectie-app en andere applicaties gekoppeld. De backoffice plant bijvoorbeeld met de app woningkeuringen voor haar klanten in. Die gegevens komen automatisch in de inspectie-app van de toegewezen inspecteurs terecht. En andersom komt informatie over de keuring na afloop in de beheerapplicatie.’
Voordelen: meer functionaliteit en flexibiliteit tegen lagere kosten
Naast de uitgebreide functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid bieden de Appbuilder-apps Eigen Huis alle voordelen van een progressie webapp. Riemens: ‘Wijzigingen zijn eenvoudig door te voeren zonder herinstallatie of update op een device of in het bedrijfsnetwerk. De app is namelijk een eenvoudige url, die met de Appbuilder als CMS eenvoudig beheerd kan worden. Wijzigingen doe je in de Appbuilder en als de wijzigingen akkoord zijn, hoef je alleen nog maar te publiceren. In vergelijking met de dedicated software en harde installatie op één soort device – wat Eigen Huis tot 2016 gewend was - is het gebruik van de Appbuilder niet alleen veel goedkoper, maar ook veel flexibeler. Het heeft Eigen Huis veel onafhankelijker gemaakt van de leverancier, want met de Appbuilder kun je in feite alles zelf doen. Zelf ontwikkelen zonder code, zelf beheren en publiceren. Voorlopig zullen we Eigen Huis natuurlijk goed op weg helpen, maar Eigen Huis heeft haar doel om hun dienstverlening efficiënter, beter en goedkoper te maken ruimschoots bereikt. Eigen Huis kan hier jaren mee vooruit.’
Bron: Techxx Bright Answers
Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Techxx Bright Answers de CorporatieGids 2016 te bekijken
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.