Digitalisering, in eigen tempo, met behoud van persoonlijk klantcontact

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Het onderwerp ‘digitale corporatie’ is actueler dan voorheen. Corporaties bewandelen deze weg meer en meer. En waar de één aan het begin van het pad staat en de ander deze weg al bijna heeft afgerond; luidt ons devies om écht de stap naar digitalisering te maken. Digitalisering is immers een onomkeerbaar proces.

Aedes bracht vorig jaar een duidelijke visie – ‘Wendbare houding, stabiele factor, focus op bewoners’ – naar buiten, waarbij digitalisering een belangrijk aandachtpunt is. Toch bleek verrassend dat, hoewel iedereen weet dat de kanteling naar digitaal zijn een enorme uitdaging is voor corporaties, er nog steeds geen algemeen beschikbare definitie is van ‘de digitale corporatie’.

Dat is nog steeds begrijpelijk gezien de fase waarin de ontwikkeling van corporaties zich bevindt, maar levert ook een risico op. Niet iedere corporatie is even ver in de ontwikkeling van een pand- en procesgerichte organisatie naar een digitale en klantgerichte organisatie. Als daarbij een ERPleverancier een corporatie dwingt om mee te schakelen naar nieuwe releases of zelfs naar hele nieuwe productlijnen die forceren dat een organisatie te snel de omslag moet maken, brengt dit hoge kosten en problemen met zich mee voor de corporatie.

Drielagenarchitectuur
Om een corporatie optimaal te ondersteunen in de omslag naar een digitale en klantgerichte organisatie, biedt Itris corporaties haar innovatieve ERPoplossing ViewPoint. Met de drielagenarchitectuur van ViewPoint krijgt de corporatie alle middelen in handen om te groeien naar digitale bedrijfsvoering, met als doel:

  • Verhoging van de klanttevredenheid van huurders (Frontoffice);
  • Efficiëntere processen voor de corporatie en daarmee tevreden medewerkers (Midoffice);
  • Kwalitatieve vastlegging van informatie. Met de spreekwoordelijke ‘druk op de knop’ informatie beschikbaar voor interne en externe stakeholders (Backoffice).

‘Open’ ERP
Itris neemt ketenintegratie als uitgangspunt. Digitalisering gaat verder dan alleen de primaire processen binnen de corporatie zelf. ViewPoint is in staat om de gehele informatie-uitwisseling in de keten te realiseren.

e-Overheid
ViewPoint ondersteunt alle principes van de Nederlandse e-Overheid (Nederlandse Overheid Referentie Architectuur, kortweg NORA, en CORA) en biedt de corporatie de innovatie om te groeien naar een digitale corporatie.

Zaakgericht werken als basis voor procesontwikkeling
Een volledig geïntegreerd zaaksysteem biedt een corporatie de basis voor een gestructureerde aanpak van processen en informatie binnen de keten. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om processen te ontwikkelen en automatisch te koppelen. Alle informatie over de behandeling van een bepaalde zaak wordt gekoppeld en is voor alle betrokkenen toegankelijk. Hierdoor kan een corporatie de kwaliteit en doorlooptijd van een proces beter bewaken en kan de ketenpartner de afhandeling van zaken eenvoudiger en beter volgen. Zo wordt niet alleen de efficiëntie, maar ook de dienstverlening van een corporatie sterk verbeterd.

Het pad naar digitale bedrijfsvoering voor ViewPointgebruikers is er een van evolutie. Niet iedere corporatie heeft dezelfde samenstelling van haar doelgroep en daarmee ook niet hetzelfde tempo in digitalisering. Iedere corporatie moet de mogelijkheid hebben om in volledig eigen tempo te bepalen in welke mate en met welke snelheid zij digitaal wordt, zonder daarbij het persoonlijke contact met haar klant te verliezen. ‘Digitalisering, in eigen tempo, met behoud van persoonlijk klantcontact’ noemen wij dit.

De afbeelding toont de drielagenarchitectuur die een corporatie ondersteunt in haar groei naar een digitale corporatie, waarbij alle lagen volledig geïntegreerd met elkaar samenwerken. U bepaalt zelf welke kanalen u aanbiedt aan uw klanten en welke relevante informatie zij digitaal inzichtelijk krijgen.

Conclusie
Woningcorporaties dienen zelf keuzes te maken en te streven naar Product Leadership (kwaliteit in externe verantwoording en sturing), naar Operational Excellence (optimale procesinrichting) en/of naar Customer Intimacy (maximale klanttevredenheid). De beste manier om een keuze te maken is, door drie dimensies in de informatie-architectuur en in de procesinrichting van de corporatie bewust te scheiden. Per dimensie kan dan de organisatie en de gegevensarchitectuur optimaal worden ingericht.

Tevens kan per dimensie het succes van de corporatie worden gemeten en bijgestuurd. Een professionele woningcorporatie met het streven om een digitale corporatie te worden, richt zijn informatiearchitectuur naar deze dimensies in.

Iedere corporatie kiest het eigen pad en de eigen mate van digitalisering. Zonder gedwongen keuzen of herimplementaties. De weg naar digitale bedrijfsvoering heeft voor ViewPoint corporaties een duidelijk gezicht en een veilige route. Itris helpt!

Bron: CorporatieGids 2018 | Foto: Itris