Achter de schermen wordt hard gewerkt aan de livegang van de eerste woningzoekenden app. In samenwerking met Klik voor Wonen lanceren we deze app eind maart. We nemen je mee in het verhaal over de totstandkoming van de app.
Rian, leuk dat we je weer spreken. Jullie zijn hard aan het werk om de app live te brengen. Gaaf om dit zo te zien. Kan jij ons meenemen naar het begin? Wat was voor Klik voor Wonen de belangrijkste reden om met de app te gaan starten?
Er is eigenlijk maar één echte reden geweest, namelijk dat onze woningzoekenden er al enige tijd – in toenemende mate – om vroegen. Apps zijn van alledaags gebruik en niet meer weg te denken in onze samenleving. Niet alleen in het bedrijfsleven, maar ook op allerlei fronten in ons privéleven. Dus waarom geen app om een woning te zoeken?
Kan je iets vertellen over het proces? Hoe zijn jullie te werk gegaan?
Zig zocht een ontwikkelingspartner voor de woningzoekenden app. Wij zoeken altijd naar verbeteringen voor woningzoekenden en doen vaak mee met nieuwe ontwikkelingen en/of innovaties. Daarom hebben wij ons als Klik voor Wonen aan deze mooie ontwikkeling verbonden. In juli 2019 zijn we van start gegaan. Allereerst zijn we intern begonnen met een grote brainstorm. Wat moet de app sowieso bij livegang bieden, wat is de MVP (minimum viable product) van de app, etc. In de zomer van 2020 zijn we concreet van start gegaan met een onderzoek naar de haalbaarheid en niet geheel onbelangrijk: de kosten. Na een positieve doorgang van dit onderzoek en de ondertekening van de offertes zijn we uiteindelijk van start gegaan met de realisatie van de app. Het doel dat we in het begin hadden gesteld, was om in december 2021 live te kunnen gaan. Alleen gaandeweg de realisatie van de app zijn er een aantal functionaliteiten toegevoegd, die wij heel belangrijk vonden. Hierdoor is de livegang van de app met een aantal maanden verschoven. We gaan nu de tweede helft van maart live.
Tijdens de realisatie van de app zijn jullie ook intensief aan de slag gegaan met een aantal woningzoekenden. Kan je hier iets meer vertellen wat jullie hebben gedaan?
We zijn begonnen met een kleine werkgroep binnen Klik voor Wonen. Hier zijn ook een aantal collega’s vanuit de verhuurders aangehaakt. Elke maand wordt er aan een brede groep medewerkers (KCC / Communicatie en het team Klik voor Wonen) een demo gegeven van de stand van zaken. Na de demo, ging deze groep de app testen. Buiten het feit dat ik het fijn vind dat onze interne medewerkers meekijken en mee testen met de ontwikkelingen, vind ik het ook belangrijk dat onze doelgroep, de woningzoekenden, meedoen met dit proces.
Aan het begin van dit jaar deed ik een oproep bij onze zeer actieve woningzoekenden om zich aan te melden om te testen. Binnen 20 uur had ik al ruim 200 positieve reacties. Vanuit deze reacties zijn er woningzoekenden uitgenodigd voor de start van de testfase. Deze woningzoekenden werden geselecteerd op bijvoorbeeld het type mobieltje dat ze gebruiken. Op 20 januari j.l. kwamen 7 testers met vertegenwoordigers van Zig en Klik voor Wonen bij elkaar om de eerste ervaringen te delen. Leuk om al die reacties te zien en te horen. Die week erop werd een andere groep testers uitgenodigd om de app te downloaden en te testen. De bevindingen konden de woningzoekenden via de chat doorgeven. Er kwamen veel tips en meldingen binnen die zeer waardevol waren om mee te nemen in de verdere ontwikkeling.
Erg leuk om te horen hoe jullie dit hebben aangepakt en de woningzoekenden zo nauw hebben betrokken. Als de app straks live is, welke functionaliteiten in de app gaan het voor de woningzoekenden nu echt makkelijker maken?
Wat je nu al ziet, ook bij het testen, is de meerwaarde van het inloggen. Tegenwoordig kan je via FaceID, met je fingerprint of door even snel je pincode in te voeren super eenvoudig inloggen. Maar niet alleen dat. Snel een woning bekijken, snel reageren, de stand van verhuurproces goed volgen. En wat al niet te denken van die pushmeldingen en tipberichten die je eenvoudig als notificatie op je telefoon ontvangt?
Wat hebben jullie jezelf als doel gesteld v.w.b. de app voor woningzoekenden?
Nou, we hebben vooraf niet echt harde cijfers als doel gesteld, maar we vertrouwen erop dat een substantieel deel van de actieve woningzoekenden (nu circa 25.000) de app gaan gebruiken. Een van de feedback items van de testers was ook dat ze na het zien en het testen van de app, ze de (test)app nu al volop gebruiken.
Nu je zo terugkijkt naar de afgelopen periode en de livegang bijna voor de deur staat, waar ben je nu al trots op?
De positieve reacties van de woningzoekenden. Om een voorbeeld te geven: ze gaven als feedback nu al t/m het cijfer 9 voor de app. Maar niet alleen dat. We kregen ook veel complimenten terug dat we de woningzoekenden zo vroeg in dit traject hebben betrokken bij het ontwikkelen, testen en realiseren van de app. Dat maakt mij wel trots ja.
Bron: Zig, Foto: Zig
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.