Data gedreven werken - de methodiek

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Het onderwerp data gedreven werken staat bij veel organisaties op de agenda en dit juichen wij uiteraard van harte toe. Maar vaak zien we dat de organisaties worstelen met de 'hoe' vraag. Oftewel: de ambitie is er wel, maar men heeft geen idee hoe je een organisatie daadwerkelijk meer data gedreven maakt.

De 'techniek valkuil'
Ook de 'techniek valkuil' zien we in dit kader met regelmaat voorbij komen: in een poging om meer data gedreven te worden, worden er meer dashboards en rapportages gerealiseerd met de verwachting (of hoop) dat dit automatisch zal leiden tot meer gebruik. Helaas is het tegenovergestelde vaak waar. Want hoe meer data en dashboards er beschikbaar zijn, hoe groter de kans dat medewerkers door de bomen het bos niet meer zien.

Om een organisatie daadwerkelijk meer data gedreven te maken, is het daarom van essentieel belang om een goede, bewezen methodiek te hanteren. Een methodiek die ervoor zorgt dat data en analyses op een gestructureerde manier worden ingezet, zodat deze ook daadwerkelijk bijdragen aan het bereiken van de organisatiedoelstellingen.

Onze methodiek
Op basis van onze ervaring hebben wij een eigen methodiek ontwikkeld waarin alle facetten van data gedreven werken aan bod komen, van de technische aspecten tot de menselijke kant. Want hoewel technologie een belangrijke rol speelt in data gedreven werken, is het uiteindelijk de mens die deze technologie moet gebruiken en er waarde uit moet halen.

Onze methodiek bestaat uit zes stappen, of niveaus van volwassenheid. Het eerste niveau gaat over 'terugkijken' om te zien wat er is gebeurt. Het allerhoogste niveau gaat over voorschrijvende analyse oftewel: hoe kunnen we de data gebruiken om niet alleen te voorspellen wat er gaat gebeuren, maar ook te sturen op de meest gewenste uitkomst. Per niveau hebben we inzichtelijk gemaakt wat er nodig is om dit niveau te bereiken. Dit doen we aan de hand van de volgende vier pilaren:

De vier pilaren

  • Data resultaat - We begeleiden onze klanten bij het transformeren van data naar inzicht. Met deze service ondersteunen we organisaties bij het opzetten van dashboards met relevante KPI's, die direct waarde toevoegen aan de afdelingen en gebruikers. Waar mogelijk leggen we een connectie met de missie en visie van de organisatie door het gebruik van een KPI-boom.
  • Data techniek - Alle technische middelen die nodig zijn in een bepaalde fase van volwassenheid. Voorbeelden hiervan zijn data visualisatie, een data lake of active intelligence.
  • Data strategie - Een data strategie omvat verschillende onderdelen die samen een plan vormen om de waarde van data te maximaliseren en de doelstellingen van een organisatie te ondersteunen.
  • Data organisatie - Dit betreft het implementeren en inzetten van alle organisatorische middelen (resources) en processen die nodig zijn om de data succesvol te benutten op organisatorisch, afdelings- en medewerkersniveau.

De fasen van volwassenheid uit ons model

Wil je als organisatie doorgroeien naar een volgende fase, dan maakt de methodiek per bovengenoemde pilaar inzichtelijk wat er nodig is. Voorbeelden hiervan zijn rollen in de organisatie, competenties (trainingen), processen in het kader van de P&C cyclus of een stuk techniek zoals Active Intelligence.

Worstelt jouw organisatie ook met de 'hoe' vraag als het gaat om data gedreven werken? Plan dan vrijblijvend een gesprek met een van onze specialisten.

Bron: Blue-Mountain, Foto: Blue-Mountain