Cultuur zit in de muur! Performance Management vanuit het cultuur perspectief

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Iedereen kent het wel: de totaal ontredderde manager die binnen komt met de uitspraak: "..... maar ik heb het ze toch uitgelegd?". Ik zal niet zeggen dat ik mij nooit schuldig heb gemaakt door deze uitspraak te bezigen, maar achter deze opmerking schuilt een wereld van onbegrip. We zien het relatief vaak en dan met name binnen de omgevingen waar Performance Management voor het eerst wordt ingevoerd. Veel managers denken nog steeds dat het uitleggen van een nieuwe wijze van werken ook tot gevolg heeft dat men het ook gaat doen. Helaas is de werkelijkheid ietwat grilliger. Binnen de sociale wetenschappen is al heel lang bekend dat begrip geen garantie is voor verandering. Het is alleen maar een eerste stap. Zo is het ook bij het introduceren van een nieuwe manier van kijken naar de organisatie. Goed uitleggen alleen is niet voldoende. Vanuit het cultuur perspectief zorgt men dat het gebeurt. In dit geval de gedragsverandering door (of in combinatie met) Performance Management.

Het cultuur perspectief
Cultuur is een belangrijk aspect om gedragsverandering te kunnen initiëren, maar ook een belangrijke tegenwerkende factor. Het spreekwoord: "Cultuur zit in de muur" is lange tijd voor mij een belangrijke leidraad geweest. Het gezegde betekent voor mij zoveel als: cultuur is een tamelijk vast gegeven waarbij verandering van medewerkers vaak weinig invloed heeft op de inhoud van de cultuur binnen een organisatie. De meeste mensen kennen het (gedachten)experiment met de apen en de banaan wel (zo niet zoek dan eens op internet: "experiment apen banaan").

Cultuur is voor mij dus het totaal van systemen, processen en gedrag binnen een organisatie. Zo is bijvoorbeeld Performance Management een systeem, is de PDCA-cyclus van Deming een proces en is gedrag de verschijningsvorm van cultuur. Verandering van gedrag is verandering van cultuur en verandering van cultuur is verandering van gedrag. Waar we mee bezig zouden moeten zijn is de transformatie van cultuur naar gedrag naar prestatie (performance). Maar ook van gedrag naar cultuur naar prestatie (performance). Performance Management heeft als doel om een organisatie op termijn beter te laten presteren. Het is van belang dat men het gedrag binnen een organisatie zo verandert dat men beter presteert. Om iedereen oorzaak en gevolg van bepaald gedrag te kunnen laten zien en het eigen gedrag hierop aan kan passen moet de invoering van Performance management softwarematig worden ondersteund. Het beschikbaar stellen van scorecards voor bijvoorbeeld de invoering van de Balanced Scorecard is cruciaal, maar moet daar niet stoppen. Het voortdurende proces van de PDCA-cyclus is hierin bijvoorbeeld van groot belang. De PDCA-cyclus ondersteunt het proces van invoering van Performance Management. Ook het geven van feedback en hierin een geschiedenis opbouwen over ontwikkeling op scorecard niveau is van belang en zou door de gebruikte software moeten worden ondersteund. Wat heeft wel en niet gewerkt is hier het centrale punt. Interactie facilitering is voor gedragsverandering van cruciaal belang. Uiteindelijk moet Performance Management onderdeel worden van het standaard repertoire van gedrag binnen de organisatie en onderdeel gaan uitmaken van de cultuur. De menselijke factor is hier de kritieke succes factor (KSF) en wat is nu meer menselijk dan cultuur.......?

Nieuwe cultuur met behoud van de muur
Om een nieuwe cultuur te verkrijgen is het natuurlijk niet nodig om dan maar alle muren te slopen (hoe aanlokkelijk dit soms ook lijkt). Overigens is het wel interessant om hier of daar wel eens een muurtje te slopen, maar dat moeten dan vooral geen draagmuren zijn! Wat van belang is, is dat het geheel van systemen, processen en gedrag in een bepaalde richting wordt gestuurd die er voor zorgt dat de prestaties van uw organisatie op een hoger plan komen te liggen. Goede softwarematige ondersteuning en borging is hierbij de basis.

Wanneer u wilt weten hoe wij dit hebben opgepakt bij een veelvoud van bedrijven en wanneer u meer wilt weten over onze kennis en kunde van de andere aspecten van Performance Management neem dan gerust contact met ons op.

Door: Dr. J. Han Numan, Manager Bizzscore

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Bizzscore in de CorporatieGids 2015 te bekijken.