De werknemer is nog altijd de zwakste schakel in het privacyprogramma van iedere organisatie. Uit onderzoek blijkt dat menselijk handelen tot 80% van het aantal beveiligingsincidenten en datalekken veroorzaakt. Het is daarom buitengewoon belangrijk om er zoveel mogelijk zorg voor te dragen dat medewerkers zich bewust zijn van de risico’s, regels en het gewenste gedrag op het gebied van privacy. Door een organisatiebrede awareness campagne voor privacy op te zetten, idealiter met aanvullende aandacht voor informatiebeveiliging, mitigeert u een groot deel van dit risico.
Van onbewust onbekwaam naar bewust bekwaam
Toepassing van het model van Maslow schetst een goed beeld van de ontwikkeling van awareness onder medewerkers. Het doel is om van onbewust onbekwaam handelen naar (on)bewust bekwaam handelen te gaan. Hierbij worden medewerkers zich bewust van de risico’s, regels en gedrag op het gebied van privacy (en informatiebeveiliging), en leren ze hier ook bekwaam naar te handelen. Idealiter maken organisaties gebruik van een bewustwordingscampagne verdeeld in twee fases: initieel en onderhoud.
Aan de slag!
Er is dus werk aan de winkel! Het is hoog tijd om duurzaam te werken aan bewustwording. Theoretische elementen zoals een training kunnen worden aangevuld met praktische oefeningen zoals een datalekkenspeurtocht. Een phishingtest of mystery call geven ook op een eenvoudige manier de verbeterpunten aan. Zijn medewerkers bewust van hun eigen zwakke plekken? En weten ze waar uw grootste risico’s liggen? Wat zijn deze risico’s en wat is hun rol hierin?
Bron: Audittrail | Foto: Audittrail
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.