Aannemersportaal Casix zorgt voor kostenbesparing en tevreden huurders

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Het reparatieproces met de afstemming tussen huurders, woningcorporaties en aannemers is te omslachtig. Dat zegt Remco van Niekerk van Casix. Het jonge bedrijf levert onder dezelfde naam een aannemersportaal waardoor het proces niet alleen goedkoper wordt voor corporaties, maar ook efficiënter: "Casix zorgt niet alleen voor kostenbesparing, maar ook voor meer tevreden huurders."

Remco van Niekerk is met vijfentwintig jaar iemand die veel ervaring heeft in de corporatiesector. Hiervan werkte hij onder andere veertien jaar als directeur-eigenaar van Itris. Vorig jaar richtte hij samen met Eco Moll Casix op. Met Eco kwam hij erachter dat er grote kansen zijn met innovatieve software voor woningcorporaties.

Casix zorgt voor een geoptimaliseerd reparatieproces
"Wij hebben één landelijk portaal ontwikkeld waarop zowel corporaties als aannemers zich aan kunnen sluiten. Op deze manier hoeven woningcorporaties niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden door allemaal een eigen aannemersportaal te ontwikkelen."

Casix - een samentrekking van Casa (huis) en Mendix (het cloud platform) - gaat woningcorporaties onder andere werk uit handen nemen rondom het reparatieproces. Aannemers en huurders hebben direct contact met elkaar, vaak zonder tussenkomst van de corporatie. Remco geeft verdere uitleg: "Je kunt tegenwoordig 24 uur per dag online je zaken regelen en huurders verwachten dat ook van hun corporatie. In de praktijk bestaat dat echter nog te weinig, terwijl die technische mogelijkheid er wél is."

Volgens de oprichter van het landelijke aannemersportaal helpt Casix corporaties hierbij: "Huurders kunnen bijvoorbeeld zelf een reparatieverzoek plannen. Daar hoort ook het verhelpen van een reparatie in één bezoek bij. Dit impliceert dat huurders en ketenpartners zonder tussenkomst bij hun informatie moeten kunnen, terwijl de corporaties wel de regiefunctie behouden."

Kostenbesparing en grotere tevredenheid
De versimpeling in het reparatieproces moet volgens Remco voor twee dingen zorgen: lagere kosten en meer tevreden huurders: "Het is onze stellige overtuiging dat onze applicaties gaan zorgen voor gigantische kostenbesparingen in de sector. Wij leveren één portaal waar iedereen zich voor kan aanmelden. Door de digitalisering hoort het handmatig invoeren van bijvoorbeeld werkopdrachten en inkoopfacturen tot het verleden."

"Casix werkt daarnaast volledig in de cloud. Dat betekent onder meer dat alles alle dagen in de week geregeld is, van de veiligheid tot de back-up. Een corporatie hoeft zich geen zorgen te maken over hardware-investeringen en het beheer van de infrastructuur."

Katalysator voor verandering
Het landelijke aannemersportaal kan volgens Remco daarnaast dienen als aanjager om eventuele veranderingen te ondersteunen: "Onze slimme software maakt het makkelijker voor corporaties om hun processen te verbeteren. IT is nu geen obstakel meer in het transitieproces, maar juist een katalysator. De meeste corporatiebestuurders hebben het besef dat veranderingen noodzakelijk zijn en met Casix kan dat in elk gewenst tempo. Wij brengen jarenlange expertise en denken mee in het proces."

Volgens Remco is de geavanceerde software afgestemd op de gebruiker en bijzonder eenvoudig in gebruik. Bovendien maakt het gebruik van hedendaagse technologie: "Casix is ontworpen voor de Cloud en overal mobiel toepasbaar. Zo wordt bijvoorbeeld gebruikgemaakt van extra bronnen als fotocamera's, GPS en Google Maps. Een actuele landkaart levert Google, terwijl andere informatie bij het Kadaster of het BAG wordt opgehaald. De benodigde slimme logica zit achter de schermen en maakt het aannemersportaal ook nog eens leuk om mee te werken."

Meer flexibiliteit en keuze
Volgens Remco is de ondersteuning van directe communicatie tussen huurders en aannemers één van de sterke punten van de software: “Wij gaan altijd uit van de volledige ondersteuning van een proces. Zo wordt de hele keten van het reparatieproces ondersteund. Dat doen we via diverse kanalen, inclusief telefonie-integratie."

"Huurders kunnen weliswaar eenvoudig hun reparatieverzoeken plannen via het portaal of de apps, maar meer dan 70% van alle verzoeken komt nog steeds binnen via de telefoon. Van de melding door de huurder tot de facturatie door de aannemer, alles wordt door Casix ondersteund. Dat betekent overigens niet dat alles per se met onze eigen software moet gebeuren. Wij koppelen ook met het ERP-systeem van de corporatie. Met Casix zorgen wij alleen wel voor meer flexibiliteit en keuzemogelijkheden."

Casix is een succesformule
Niet alleen Casix zelf is overtuigd van haar kunnen, ook verschillende woningcorporaties onderkennen de kwaliteiten van het aannemersportaal. Remco: "Wij zijn op diverse plaatsen in het land bezig met de uitrol en implementatie van Casix, onder andere bij Stichting Studenhuisvesting Nijmegen (SSHN) en woningcorporatie De Kernen uit Gelderland. Daarnaast beginnen binnenkort ook andere corporaties met Casix. Wij blijken een succesformule in handen te hebben."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia